Rowery publiczne

Coraz częściej w polskich miastach uruchamiane są nowe systemy rowerów miejskich. Inwestycje te są bardzo zróżnicowane: od małych, obejmujących kilkadziesiąt rowerów, po liczący 2650 rowerów system warszawski.

Pierwszy system roweru publicznego w naszym kraju został uruchomiony w Krakowie w 2008 r. Był on swoistym eksperymentem, co znajdywało potwierdzenie w źródle finansowania (program badawczo-wdrożeniowy CIVITAS II ? CARAVEL, www.caravel.forms.pl). Dwanaście stacji i niespełna setka rowerów nie mogły jednak odmienić transportowego oblicza liczącej 750 tys. mieszkańców metropolii. Mimo to zadziałał efekt wizerunkowy. Krakowianie zmienili swoje nastawienie do roweru i szersze rzesze mieszkańców zaczęły poruszać się jednośladami po Grodzie Kraka. Wybierano jednak prywatne rowery, a nie wdrożony system. Fenomen ten, wraz z połączeniem z ciężką i systematyczną pracą organizacji rowerowych, zaowocował kolejnym zaskoczeniem. Podczas referendum, które odbyło się 25 maja 2014 r., na pytanie skierowane do mieszkańców: ?Czy, zdaniem Pani/Pana, w Krakowie powinno się budować więcej ścieżek rowerowych?? aż 175 033 osób (85,2% głosujących) odpowiedziało ?tak?. Przedstawiciele miasta przyjęli wyniki z powagą i przystąpiono do stworzenia programu inwestycyjnego w zakresie ruchu rowerowego Z drugiej strony przykładem może być warszawski system. Odniósł on ogromny sukces. Codziennie każdy z 2650 rowerów jest wypożyczany średni...