?Praktyczne wykorzystanie wyników benchmarkingu w zarządzaniu przedsiębiorstwem? ? to hasło przyświecało zorganizowanej 18 marca br. w Warszawie konferencji, a jednocześnie pierwszemu takiemu spotkaniu od momentu wprowadzenia przez Izbę Gospodarczą ?Wodociągi Polskie? projektu benchmarkingowego.

Niewtajemniczonym wytłumaczyć należy, czym właściwie jest, nazywany też badaniami lub analizą porównawczą, benchmarking. To nic innego jak pomocna w zarządzaniu praktyka, polegająca na porównywaniu procesów i praktyk stosowanych przez własne przedsiębiorstwo z tymi stosowanymi w przedsiębiorstwach uważanych za najlepsze w danej dziedzinie. Wynik przeprowadzonej analizy służy za podstawę doskonalenia firmy dążącej do polepszenia wyników. Jest to praktyczna realizacją przysłowia: ?trzeba się uczyć na błędach, ale lepiej na cudzych niż na swoich?. Benchmarking nie jest jednak zwykłym naśladownictwem. Nie polega na podpatrywaniu sposobu pracy innych, by później tak samo postępować u siebie. To wykrywanie czynników, które sprawiają, że analizowany proces jest wykonywany efektywnie, a następnie odnajdywanie podobnych możliwości we własnym przedsiębiorstwie. To uczenie się i twórcze adaptowanie najlepszych praktyk. Za najważniejsze dla skuteczności benchmarkingu uznaje się:

  • posiadanie wiedzy na temat koncepcji benchmarkingu,
  • postawę liderów i wsparcie przez kadrę menedżerską,
  • udokumento...