Na początku lipca do konsultacji społecznych skierowano projekt zmian do ustawy o ochronie przyrody oraz niektórych innych ustaw. Prawidłowość proponowanych rozwiązań może jednak budzić wątpliwości z punktu widzenia obowiązujących standardów tworzenia prawa w zakresie uprawniającym do nakładania nowych praw i obowiązków w przepisach prawa miejscowego.

Korzystanie ze środowiska ma charakter ciągły. W związku z tym w praktyce niemożliwa jest prosta i bezproblemowa zmiana starych rozwiązań na nowe. Jeżeli zatem wprowadzane zmiany mają istotny charakter (tak jak przeniesienie na gminy ciężaru tworzenia zasad ochrony zieleni), to rolą prawodawcy jest wdrożenie takich rozwiązań przejściowych i wprowadzających, które w pierwszej kolejności będą określały, jakie reguły powinny znajdować zastosowanie w postępowaniach wszczętych przed dniem wejścia w życie nowych rozwiązań. Może to być szczególnie istotne w tych przypadkach, w których dotychczas przewidywano obligatoryjny obowiązek uzyskania zezwolenia na usunięcie określonych kategorii drzew lub krzewów oraz wymierzania kar pieniężnych za ich usunięcie albo zniszczenie z naruszeniem obowiązujących reguł (tak jak w obowiązującym aktualnie stanie prawnym).

Propozycje

Z praktycznego punktu widzenia bardzo istotne staje się więc zwrócenie uwagi na to, jakie w omawianym projekcie proponuje się rozwiązania przejściowe i wprowadzające. Zgodnie z postanowie...