Przyjęta przez Sejm korekta treści art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ustanawia obowiązek selekcji odpadów. Było to postulowane od dawna. Trudno jednak być do końca z tej zmiany zadowolonym.

Szczegółowy sposób selektywnego zbierania wybranych odpadów określiło rozporządzenie Ministra Środowiska, ustalając także, kiedy wymóg selektywnej zbiórki uważa się za spełniony. Odniesiono to jednak jedynie do kwestii organizacyjnych. Nie dziwią więc usilne starania strony samorządowej o wpisanie do ustawy upoważnienia dla ministra środowiska do sprecyzowania okoliczności, w jakich możliwe jest jednoznaczne stwierdzenie, że warunek segregacji odpadów został spełniony. Niestety, ten oczywisty postulat nie został uwzględniony.

Co więcej, korekta treści art. 4 ust. 2a pkt 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach umożliwia gminom wprowadzenie do regulaminów utrzymania czystości obowiązku zbierania i odbierania innych odpadów komunalnych oraz określenia wymagań w zakresie selektywnego zbierania tych odpadów. Dodano także nowy art. 6ka, nakładający na wójta, burmistrza czy prezydenta obowiązek wszczęcia postępowania w sprawie określenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w przypadku, gdy podmiot odbierający odpady komunalne stwierdzi niedopełnienie przez właściciela nieruchomości obowiązku selektywnego zbierania odpadów komunalnych.

Oznacza to przeniesienie na samorządy ca...