Z zainteresowaniem przeczytałem listopadowe wydanie „Przeglądu Komunalnego”. Moją uwagę zwrócił artykuł dr. Tomasza Bogajewskiego pt. „Aluminium na wagę złota”. Pragnąc podzielić się kilkoma spostrzeżeniami, w pełni podzielam przytoczone fakty dotyczące korzyści wynikających ze stosowania puszek aluminiowych oraz ich odzysku i recyklingu.
Chciałbym jednak zwrócić uwagę, że przyjęta estymacja produkcji i sprzedaży napojów w puszkach na rok 2002 nie jest praktyczna. Konsekwencją tego jest podanie przez autora dwóch wykluczających się ilości masy aluminiowych puszek wprowadzonych na polski rynek w roku 2002 (32,8 tys. i 42,5 tys. ton), co może czytelników wprowadzić w błąd. Autor powołuje się na badania ankietowe i obliczenia statystyczne obciążone jednak wieloma pomyłkami. Najdokładniejsze informacje o skali produkcji oraz sprzedaży puszek w kraju są dostępne w Organizacji Odzysku RECAL S.A. i pochodzą bezpośrednio od producentów: Can Pack z Krakowa i Continental Can Polska z Radomska. Producenci aluminiowych puszek każdego roku zwiększają swoją produkcję o ok. 10 - 15%. Jest to reakcja na wzrastające zainteresowanie konsumentów napojami w puszkach (szczególnie piwem). W 2002 r. ilość wprowadzonych na rynek puszek wynosi ponad 2 mld. Zatem łączna masa tego typu opakowań w Polsce wyniesie 34 tysiące ton.
Autor porusza również kwestię konieczno...