Wieloletnie badania rynku, realizowane przez rozmaite podmioty,jednoznacznie wskazują, że wdrażanie idei społecznej odpowiedzialności biznesu, zwanej CSR, stanowi szansę na rozwój i budowę pozytywnego wizerunku określonej organizacji. Niestety, zasady CSR wciąż są bardzo słabo znane w sektorze komunalnym w Polsce.

Społeczna odpowiedzialność biznesu(ang. CSR ? Corporate Social Responsibility) to koncepcja, zgodnie z którą przedsiębiorstwo na etapie budowania i realizacji strategii dobrowolnie uwzględnia interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy. Według A.B. Caroll, występują cztery komponenty CSR: ekonomiczny, prawny, etyczny i filantropijny1. Ponadto, jak twierdzi P.F. Drucker, ?Menedżerom sposób działania powinny równocześnie wyznaczać dwa ważne drogowskazy: efektywność i prawość, będące wyrazem społecznej odpowiedzialności?2. W myśl tego podejścia ?bycie odpowiedzialnym społecznie? nie oznacza tylko spełniania przez przedsiębiorstwo wszystkich wymogów formalnych i prawnych, ale oprócz tego również zwiększone inwestycje w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska i relacje z interesariuszami, którzy mogą mieć faktyczny wpływ na efektywność działalności gospodarczej przedsiębiorstwa oraz jego innowacyjność. Kwestie CSR znalazły swoje odzwierciedlenie np. w normie ISO 26000, wg której ?społeczna odpowiedzialność to zobowiązanie organizacji do włączania aspektów społecznych i środo...