Świat wokół odpadów

 

Aluminium na topie

Warty 48 mln dolarów zakład recyklingu aluminium pochodzącego ze złomu motoryzacyjnego zbudowano w Oswego (stan Nowy Jork, USA) Przedsięwzięcie firmy Novelis stanowi odpowiedź na zwiększone zapotrzebowanie na blachę aluminiową na rynku Ameryki Północnej. W ramach inwestycji powstał nowy budynek o powierzchni 81 tys. m2, w którym odbywa się sortowanie, przetwarzanie i magazynowanie złomu aluminiowego. Oprócz tego, na terenie zakładu zmodernizowano drogi i parkingi, by możliwa była obsługa zwiększonego ruchu samochodów ciężarowych. Do tej pory zatrudniono już 430 osób. Do 2020 r. w centrum recyklingu pracę znajdzie kolejnych 250. W zakładzie w ciągu miesiąca ma być przetwarzanych 10 tys. ton złomu aluminiowego. Jak zaznaczył Marco Palmieri, wiceprezes firmy: ? Ta inwestycja pozwoli nam sprostać nowym wymaganiom producentów samochodów, którzy coraz częściej wykorzystują lekkie aluminium, by stworzyć auta bardziej oszczędne. Przedsiębiorstwo prognozuje, że sprzedaż aluminium pochodzącego z rynku motoryzacyjnego, która obecnie stanowi ok. 9% wysyłek firmy, do 2020 r. wzrośnie co najmniej do 25%.

 

Świat wokół odpadów

 

Aluminium na topie

Warty 48 mln dolarów zakład recyklingu aluminium pochodzącego ze złomu motoryzacyjnego zbudowano w Oswego (stan Nowy Jork, USA) Przedsięwzięcie firmy Novelis stanowi odpowiedź na zwiększone zapotrzebowanie na blachę aluminiową na rynku Ameryki Północnej. W ramach inwestycji powstał nowy budynek o powierzchni 81 tys. m2, w którym odbywa się sortowanie, przetwarzanie i magazynowanie złomu aluminiowego. Oprócz tego, na terenie zakładu zmodernizowano drogi i parkingi, by możliwa była obsługa zwiększonego ruchu samochodów ciężarowych. Do tej pory zatrudniono już 430 osób. Do 2020 r. w centrum recyklingu pracę znajdzie kolejnych 250. W zakładzie w ciągu miesiąca ma być przetwarzanych 10 tys. ton złomu aluminiowego. Jak zaznaczył Marco Palmieri, wiceprezes firmy: ? Ta inwestycja pozwoli nam sprostać nowym wymaganiom producentów samochodów, którzy coraz częściej wykorzystują lekkie aluminium, by stworzyć auta bardziej oszczędne. Przedsiębiorstwo prognozuje, że sprzedaż aluminium pochodzącego z rynku motoryzacyjnego, która obecnie stanowi ok. 9% wysyłek firmy, do 2020 r. wzrośnie co najmniej do 25%.

 

Decyzja podjęta

Wraz z końcem marca br. International Paper z siedzibą w Memphis zamknie dwa swoje zakłady. Mowa o centrach recyklingu makulatury w Denver oraz w Memphis (USA). Decyzja ta zapadła po gruntownych analizach i opiniach na temat funkcjonowania firmy na tym rynku. Zamknięcie obu zakładów spowoduje likwidację ok. 50 miejsc pracy. Jak zapewnia Tom Kleve, wiceprezes firmy, w miarę możliwości osoby te będą zatrudniane w innych jej oddziałach, ale mogą także liczyć na wsparcie przy procesie reorientacji zawodowej, a także na odprawy i inne świadczenia. Po zamknięciu obu punktów w Stanach Zjednoczonych będzie działało 18 zakładów. 

Prąd z oleju

W miejscowości Selby (North Yorkshire, Anglia) otwarto elektrownię o mocy 18 MW, która do wytworzenia energii elektrycznej będzie wykorzystywać zużyty olej spożywczy pochodzący z gospodarstw domowych. Surowiec dostarczy REG Bio-Power za pośrednictwem spółki REG Living Fuels, która współpracuje z samorządami w zakresie zbiórki zużytego oleju (obsługuje w tym celu 500 centrów recyklingu rozsianych po całej Anglii).

 

Aby udało się wyprodukować energię elektryczną, konieczne jest wcześniejsze przetworzenie zanieczyszczonego płynu. Zebrany olej zostanie wpompowany do zbiorników dekantacyjnych i pozostawiony w nich od dwóch do pięciu tygodni. W tym czasie zanieczyszczenia zawarte w oleju osadzą się na dnie i zostaną usunięte. Oczyszczony olej przechodzi jeszcze proces filtracji. Ian Collins, dyrektor zarządzający REG Living Fuels stwierdził, że każdy, kto zajmuje się recyklingiem zużytego oleju spożywczego, pomaga zmniejszyć wysokość podatków, z których państwo finansuje naprawy sieci kanalizacyjnych, zatykanych przez tłuszcz wylewany do kuchennych zlewów.

Niezależność w cenie

Zużyte baterie hybrydowe pochodzące z aut Toyoty są w 91% zbierane z europejskiego rynku przez sieć detaliczną Toyota Motor Europe (TME). Firma będzie dążyć do zwiększenia tego poziomu. Dotychczasowe umowy na odbiór i recykling baterii niklowo-wodorkowych oraz litowo-jonowych z przedsiębiorstwami zlokalizowanymi we Francji i Belgii, do których trafiał strumień tego typu odpadów z Europy, zostały przedłużone do kwietnia 2018 r.

Obecnie TME prowadzi badania nad różnymi możliwościami przetwarzania i wykorzystania zużytych baterii niklowo-wodorkowych ? również w motoryzacji.

 

Znów na fali

Kontrole jakości w 2013 r. odpadów tworzyw sztucznych napływających z Ameryki do Chin doprowadziły do spadku liczby dostaw tego typu surowca. Jednak jak wskazują najnowsze dane statystyczne Departamentu Handlu Stanów Zjednoczonych, w ub.r. eksport tych materiałów wzrósł.

 

W ciągu 11 miesięcy ub.r. do Chin i samego Hongkongu trafiło ponad 1,5 mln ton odpadów tworzyw sztucznych pochodzących z Ameryki, z czego 76% stanowiły odpady ze Stanów Zjednoczonych. Wolumen wysyłany do Chin wzrósł w skali roku o 9%, natomiast do Hongkongu aż o 32%. Całościowy eksport ze Stanów Zjednoczonych odpadów tworzyw sztucznych wzrósł o ok. 15% do ponad 2 mln ton w okresie od stycznia do listopada ub.r. Wartość wysyłek szacuje się na 880 mln dolarów.

Baterie z recyklingu

Długo nie wierzono w możliwość stworzenia baterii z materiałów pochodzących z ich recyklingu przy zachowaniu pierwotnej wydajności. Abstrakcją wydaje się, by proces recyklingu był opłacalny. Tymczasem Energizer Household Products wprowadził pierwsze na świecie baterie AA wykonane przy użyciu 4% materiału z poddawanych recyklingowi baterii. Firma chwali się, że Energizer EcoAdvanced to najbardziej wydajna tego typu bateria alkaiczna. Naukowcy pracowali nad produktem przez ostatnich siedem lat. Zespół badawczy udoskonalił i przekształcił materiał z recyklingu, by stanowił ?aktywny składnik o wysokiej trwałości?, który w połączeniu z ogniwami energii tworzy długotrwale działającą baterię.

 

Firma zapowiada kolejne badania, a ich celem będzie dziesięciokrotne zwiększenie ilości materiałów pochodzących z recyklingu w nowych bateriach.

Zagrożenia na rynku tekstyliów

Wszystko wskazuje na to, że brytyjski rynek recyklingu tekstyliów w najbliższym czasie nie odnotuje lepszych wyników. Do takiego wniosku doszli delegaci podczas ostatniego walnego zgromadzenia krajowego stowarzyszenia Textile Recycling Association (TRA), które odbyło się w Londynie.

Okazuje się, że wartość używanej odzieży trafiającej do Wielkiej Brytanii zmalała o ok. 40% w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Szczególne obawy wywołuje napływ tanich ubrań chińskiego pochodzenia, ale także deprecjacja waluty w Afryce i Europie Wschodniej czy też znaczący spadek wartości euro w stosunku do funta. Spowodowało to zwiększenie kosztów brytyjskiego eksportu, a jednocześnie spowolnienie napływu płatności z zagranicy. Sytuacji nie poprawiają niepokoje społeczne na Ukrainie i w Afryce Subsaharyjskiej, a także epidemia eboli w Afryce Zachodniej, w wyniku której transport towarów z tych regionów został znacząco ograniczony.

 

 

Na podstawie stron internetowych: www.commerce.gov, www.corporaterecycling.org, www.energizer.com, www.novelis.com, www.recyclinginternational.com, www.sesotec.com, www.textile-recycling.org.uk, www.toyota-europe.com, www.waste-management-world.com, www.vangansewinkel.nl opracowała Judyta Więcławska.