Żaden z celów znowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach nie został zrealizowany w pełni, a co za tym idzie, system gospodarowania odpadami nie funkcjonuje właściwie ? wynika z najnowszego raportu Najwyższej Izby Kontroli.

Pod koniec czerwca Najwyższa Izba Kontroli (NIK) opublikowała raport podsumowujący ogólnopolską kontrolę z wdrożenia w gminach nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi. Kontrolę przeprowadzono między 1 stycznia 2013 r. a 30 września 2014 r. Pod uwagę wzięto również działania wcześniejsze, dotyczące tworzenia prawa miejscowego w gminach w przypadku porównywania danych. Jej celem była ocena, czy wdrożony przez gminy nowy system funkcjonuje prawidłowo, zgodnie z wymogami znowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (u.c.p.g.). Oceniono też działania Ministerstwa Środowiska w zakresie wsparcia oraz monitoringu wdrażania w gminach nowego systemu.

Nieszczelny i niesprawny system

Kontrolę przeprowadzono w 27 jednostkach: Ministerstwie Środowiska, w 24 gminach znajdujących się na terenie sześciu województw (w tym w sześciu gminach miejskich, 12 gminach miejsko-wiejskich i sześciu gminach wiejskich) oraz w dwóch spółkach gminnych. Ponadto wykorzystano informacje pochodzące od 16 marszałków województw, wyniki badań ankietowych przeprowadzonych przez kontrolerów NIK wśród 387 interesantów odwiedzających kontrolowane urzędy, a także opinie 2116 gmin n...