Teraz kolej na rewitalizację
Zaprzestanie użytkowania terenów kolejowych przyjmuje współcześnie bardzo różnorodny wymiar. Obszary pokolejowe napotkać można w wielu miastach oraz w krajobrazie otwartym. Szczególną uwagę poświęca się jednak terenom pokolejowym, zwłaszcza w rozległych aglomeracjach miejskich, gdzie tworzą często dosyć złożony system przenikający wybrane dzielnice lub rejony. Zajmują w wielu przypadkach znaczną przestrzeń. Są to zarówno obiekty liniowe, których forma uwarunkowana jest przebiegiem torów przecinających dany obszar i stanowiących barierę przestrzenną, jak i obiekty powierzchniowe wyposażone w różnej wielkości budowle (dworce, zabudowania techniczne, magazyny, wiadukty, mosty) oraz rozbudowany system naziemnej infrastruktury technicznej (tory, zwrotnice, rampy i in.).
Istnienie terenów pokolejowych w miastach warunkuje wiele czynników ? przede wszystkim wynika ze zmiany form transportu następującej od czasów XIX w., ale także narastającej dziś potrzeby eliminacji obszarów uciążliwych z otoczenia życia człowieka. Tereny te ? pozbawione ich dotychczasowej roli związanej z transportem kolejowym ? popadają często w zapomnienie oraz podlegają degradacji. Stanowią jednak ogromny potencjał do wprowadzenia na ich miejsce nowych funkcji znacznie bardziej pożądanych wobec zmieniających się obecnych oczekiwań mieszkańców.
Proces rewitalizacji terenów pokolejowych, jak ma to miejsce w przypadku wszystkich rodzajów zdegradowanych terenów poprzemysłowych, jest bardzo złoż...