TRMEW protestuje
Ustawa o OZE wprowadza współczynnik korekcyjny dla świadectw pochodzenia ŚP, wytworzonej w instalacjach spalania wielopaliwowego. Jest to mechanizm mający służyć ograniczeniu nadpodaży świadectw pochodzenia energii z OZE i uregulowaniu sytuacji na rynku zielonych certyfikatów. Niestety, zgodnie z opublikowanym 8 kwietnia br. stanowiskiem prezesa URE w sprawie początkowego terminu stosowania przepisów wprowadzających skorygowane ŚP dla współspalania, na zmiany przyjdzie nam czekać jeszcze prawie rok. Protestujemy przeciwko takiej interpretacji przepisów ustawy o OZE. Współczynnik korekcyjny dla współspalania wprowadza art. 194 ustawy o OZE. Stanowi on iż: do dnia 31 grudnia 2020 r. dla energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii wytworzonej w instalacji, o której mowa w art. 44 ust. 8 z wyłączeniem energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii wytworzonej w dedykowanej instalacji spalania wielopaliwowego, przysługuje świadectwo pochodzenia skorygowane współczynnikiem 0,5.
Wątpliwości wywołuje kwestia terminu wprowadzenia w życie opisanych w zacytowanym przepisie ŚP skorygowanych współczynnikiem 0,5. Pojawiły się opinie prawne, zawierające dwie różne interpretacje zapisów ustawy o OZE. Pierwsza z nich, prezentowana w stanowisku prezesa URE, prowadzi do wniosku, że wprowadzenie skorygowanych ŚP powinno nastąpić od 1 stycznia 2016 r. W opinii URE: art. 194 ustawy o odnawialnych źródłach energii odnosi się wyłącznie do procedury wydawania świadectw pochodzenia zawartej w ustawie o OZE, która wejdzie w życie dopiero z dniem 1 stycznia 2016 r. co oznacza, iż brak jest podstaw prawnych do stosowania tego przepisu przed wskazaną datą. Z kolei druga interpretacja zapisów ustawy wskazuje, że skorygowane ŚP dla współspalania powinny zostać wprowadzone z dniem wejścia w życie ustawy o OZE. Taką opinię prezentuje m.in. dr Karol Lasocki z Departamentu Energetyki Innowacyjnej i Ochrony Środowiska K&L Gates w publikacji pt. ?Zmiana last minute w Ustawie o OZE będzie mieć natychmiastowe konsekwencje dla współspalania i rynku ŚP? [www.biomasa.org.pl/aktualnosci/253-ograniczenie-wspolspalania-biomasy-z-weglem.html (stan z 6.05.2015)]. Interpretacja ta wskazuje, że współczynnik korekcyjny dla współspalania wprowadza art. 194, który, zgodnie z art. 223 ustawy o OZE wraz z całym rozdziałem 11 wchodzi w życie po upływie 30 dni od chwili jej ogłoszenia. Dlatego przepisy dotyczące współczynnika powinny zacząć obowiązywać od 2 maja 2015 r.
Przywołane rozbieżne interpretacje pozwalają stwierdzić, że ustawa w kwestii terminu wprowadzenia świadectw skorygowanych współczynnikiem 0,5 nie jest precyzyjna i jednoznaczna. W przekazanej prezesowi URE opinii TRMEW stwierdza, że w takiej sytuacji, oprócz analizy litery prawa, należałoby również odnieść się do jej ducha. Jednak, wyrażona w stanowisku prezesa URE interpretacja zapisów ustawy o OZE, której konsekwencją jest wprowadzenie ŚP skorygowanych współczynnikiem 0,5 dla współspalania od 1 stycznia 2016 r., zupełnie pomija ten aspekt.
Artykuł 194 w obecnym kształcie został wprowadzony w końcowym etapie procesu legislacyjnego jako poprawka polegająca na przeniesieniu regulacji dotyczących ograniczenia wsparcia dla współspalania z rozdziału 4 ustawy (wchodzącego w życie od 1 stycznia 2016 r.) do rozdziału 11 (wchodzącego w życie wraz z ustawą, czyli 2 maja 2015 r.). W opinii TRMEW poprawka została wprowadzona przez ustawodawcę świadomie, jako element przyspieszenia działań interwencyjnych, prowadzących do ograniczenia nadpodaży świadectw pochodzenia energii z OZE i uregulowania sytuacji na rynku zielonych certyfikatów. Przyspieszenie wejścia w życie zapisów, zgodnie z którymi ŚP dla współspalania mają przysługiwać w połowie dotychczasowej ilości, środowisko małych elektrowni wodnych odczytywało jako zapowiadane wielokrotnie przez rząd (MG) działania ratunkowe dla przedsiębiorstw zagrożonych utratą rentowności ze względu na znaczący spadek cen świadectw pochodzenia. Tak właśnie, mając na uwadze ideę ustawy, której celem jest wspieranie, ochrona i rozwój odnawialnych źródeł energii, należałoby interpretować zapis dotyczący stosowania przepisów wprowadzających współczynnik korekcyjny dla energii elektrycznej wytworzonej w instalacjach spalania wielopaliwowego. Odroczenie ograniczenia wsparcia dla współspalania o niemal rok w sytuacji, gdy ceny ŚP kształtują się na poziomie 125 zł/MW, oznacza, że część instalacji OZE do czasu wprowadzenia w życie ratunkowych przepisów ustawy ulegnie likwidacji, a taka sytuacja jest z całą pewnością sprzeczna z intencjami ustawodawcy.
Ewa Malicka
TRMEW