Analizę znowelizowanych przepisów rozpoczęto w poprzednim numerze ?Przeglądu Komunalnego? (12/2015). W niniejszym opracowaniu skupimy się na wspomnianych na wstępie uchwałach. Podstawą prawną dla takich aktów mają być znowelizowane przepisy art. 96 ustawy.

Tryb przyjmowania uchwały

Wskazane przepisy wprowadzają kilka wymagań odnoszących się do trybu podejmowania przez sejmik odpowiednich uchwał. Projekt aktu przygotować powinien, zgodnie z art. 96 ust. 2 i przepisami ustrojowymi (Ustawa z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa ? DzU z 2015 r. poz. 1392) zarząd województwa jako organ wykonawczy samorządu województwa. Projekt uchwały należy przedstawić do zaopiniowania właściwym miejscowo wójtom, burmistrzom lub prezydentom miast i starostom. Określenie ?właściwi miejscowo? należy odnieść do treści projektu, uchwała może być (a właściwie chyba nawet powinna) ograniczona co do zasięgu terytorialnego, wobec czego wymagana będzie opinia tych organów wykonawczych samorządu gminnego bądź powiatowego, których jednostki chociażby częściowo terytorialnym zasięgiem obowiązywania uchwały miałyby zostać objęte. Formą współdziałania jest w tym przypadku wyrażenie opinii, z czego wynika, że zarząd województwa nie jest treścią takiej opinii związany, choć, oczywiście, musi ją rozpatrzyć. Nieskierowanie projektu do zaopiniowania, chociażby do jednego z organów, które mają prawo do wyrażenia swojego stanowiska, uznać należałoby za naruszenie praw...