W 2011 r. znowelizowano ustawę Prawo o ruchu drogowym, adaptującą Dobre Praktyki w dziedzinie infrastruktury rowerowej. Przywróciła ona zgodność przepisów krajowych z Konwencją Wiedeńską o ruchu drogowym i wyeliminowała z nich liczne absurdy.

Od lat oczekiwano w Polsce na przepisy umożliwiające realizację infrastruktury rowerowej. W międzyczasie budowano ją w różnych miastach na zasadzie prób i błędów oraz na odpowiedzialność zarządców dróg gminnych. W wielu przypadkach były to rozwiązania błędne, niewykorzystujące przykładów Dobrej Praktyki.

Więcej praw dla rowerzystów

W znowelizowanej ustawie Prawo o ruchu drogowym pojawił się nowy artykuł 27 ust. 1a. Na jego mocy pojazd skręcający w drogę poprzeczną ma obowiązek zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerzyście jadącemu na wprost po drodze dla rowerów, pasie ruchu dla rowerów lub innej części drogi, którą zamierza opuścić. Jest to odpowiednik art. 16 ust. 2 Konwencji Wiedeńskiej o ruchu drogowym. Ten sam przepis obowiązuje we wszystkich krajach będących stroną Konwencji. W związku z tym przepisem uchylony został art. 33 ust. 4 ustawy, zabraniający rowerzyście tzw. wjazdu pod nadjeżdżający pojazd na przejeździe dla rowerów. W konsekwencji pierwszeństwo na przejazdach dla rowerów regulują wspomniany art. 27 ust. 1a, art. 25 ust. 1 (?zasada prawej ręki?) oraz znaki i sygnały drogowe.

Na skrzyżowaniu rowerzysta może jechać środkiem pasa ruchu. Dzię...