Nowa dyrektywa 2009/28/WE dotycząca promocji stosowania energii ze źródeł odnawialnych wychodzi na przeciw potrzebom polityki energetycznej Unii Europejskiej. Udział energii z OZE w całkowitym zużyciu brutto w UE-27 ma wynieść nie mniej niż 20% w 2020 r. Z przedstawionych w dokumencie działań wynika, że każde państwo członkowskie musi przedłożyć Komisji Europejskiej Krajowy Plan Działań dla Rozwoju Energii ze Źródeł Odnawialnych (NREAP – National Renewable Energy Action Plan). NREAP przygotowany powinien być do 30 czerwca 2010 r. w oparciu o otrzymany od Komisji Europejskiej szablon. W Polsce za sporządzenie dokumentu odpowiedzialne jest Ministerstwo Gospodarki. Krajowy Plan Działań ma zawierać scenariusze rozwoju energetyki odnawialnej z podziałem na sektory i technologie oraz odpowiedzi na zadawane pytania z zakresu różnych przepisów ustanowionych dyrektywą. Każdy kraj członkowski w NREAP będzie musiał jasno przedstawić, jak chce swój cel osiągnąć (15% OZE do 2020 w Polsce).
 
Wspólne przedsięwzięcie
Jednym z kluczowych elementów mającym wspomóc realizację dyrektywy jest wspólne przedsięwzięcie wielu instytucji i organizacji zrzeszających przedsiębiorców branży OZE – projekt REPAP2020 (Renewable Energy Policy Paving the Way towards 2020). Jego celem jest ułatwienie wdrażania dyrektywy na poziomie krajowym. Za nadrzędny cel projektu uznano stworzenie sieci kontaktów pomiędzy decydentami z krajowych administracji wszystkich państw członkowskich (z krajowych parlamentów i Parlamentu Europejskiego)a przedstawicielami przemysłu sektora OZE. Sieć kontaktów jest niezbędna, aby umożliwić wymianę wiedzy oraz przykładów dobrych praktyk.
Koordynator projektu to Europejska Rada Energii Odnawialnej (EREC). Partnerami są: Kuhbier, Energy Economics Group (EEG), Fraunhofer, BEE, APER, EDORA, REA, SERO, APREN, SER oraz ze strony polskiej PIGEO.
Do najważniejszych działań zaliczono wypracowanie kierunków działań w postaci tzw. Mapy Drogowej do roku 2020, zawierającej scenariusze rozwoju OZE oraz propozycje sprzyjających temu zmian w ustawodawstwie. Każdy z partnerów projektu odpowiedzialny jest za przygotowanie Krajowej Mapy Drogowej OZE, a rezultaty tych prac powinien przedstawić sektorowi do zaopiniowania.
 
Podsumowujące seminarium
27 października br. odbyło się w siedzibie Izby seminarium podsumowujące prace nad Mapą Drogową OZE dla Polski, na którym przedstawiono scenariusze rozwoju do 2020 r. oraz propozycje rozwiązań regulacyjnych. W seminarium uczestniczyli reprezentanci sektora energetyki odnawialnej w Polsce oraz UE: członkowie PIGEO, Polskiej Rady Koordynacyjnej Odnawialnych Źródeł Energii, przedstawiciele Ministerstwa Gospodarki, Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Urzędu Regulacji Energetyki i inni eksperci z sektora. Przed seminarium uczestnicy otrzymali wstępne propozycje – projekt Mapy Drogowej. Oprócz prezentacji delegata Izby – Michała Ćwila, referaty wygłosili: przedstawiciel Energy Economics Group (G. Resch) oraz Andrzej Cylwik, prezes CASE Doradcy, spółki wyłonionej w przetargu i mającej przygotować Krajowy Plan Działań dla sektora do 2020 r. Wnioski oraz uwagi zebrane w czasie dyskusji zamieszczone zostaną w końcowej wersji dokumentu, który będzie przekazany za pośrednictwem koordynatora projektu do Komisji Europejskiej.
Głównymi zagadnieniami omawianymi podczas seminarium były scenariusze: NAT – realizacja celu Narodowego, EU – europejska perspektywa, ACT – aktywne wsparcie – system możliwy do wdrożenia. Przedstawiono również propozycje zmian regulacyjnych.
  • NAT – realizacja celu narodowego
W scenariuszu NAT wszystkie istotne dla mechanizmu elastyczności wymogi (ze względu na to, że są przewidziane w dyrektywie OZE) nie zostały uwzględnione i każde państwo członkowskie indywidualnie stara się wypełnić swój krajowy cel OZE. W niektórych przypadkach rozpowszechnianie technologii OZE może nie być realizowane na tyle szybko, by zrealizować cel. Dlatego wszystkie państwa członkowskie w tym scenariuszu starają się spełnić zobowiązania, bazując na rynku krajowym.
  • EU – europejska perspektywa
Scenariusz ten zakłada, że wszystkie mechanizmy elastyczności są aktywne, a zatem głównym celem EU jest zapewnienie zużycia 20% OZE w skali UE, a nie dążenie do wypełnienia poszczególnych celów krajów członkowskich. Ogólnie rzecz biorąc, odzwierciedla on strategię najmniejszych kosztów do poniesienia przez konsumenta. Jednak ze względu na wykorzystywane technologie stosowane funkcjonują specjalne programy wsparcia na poziomie państw członkowskich dla wszystkich rodzajów OZE.
  • ACT – aktywne wsparcie
Scenariusz ACT zawiera ambitny plan rozwoju OZE do 2020 r. Założono w nim wsparcie dostosowane do technologii oraz eliminację barier utrudniających rozwój OZE (m.in. ekonomicznych, ograniczony dostęp do sieci itp.). Ponadto określono maksymalne możliwe rozproszenie technologii OZE. Scenariusz przewiduje osiągnięcie znacznie wyższego efektu, wykraczającego poza partykularny cel dyrektywy.
Każdy z przedstawionych scenariuszy dla Polski zakłada zrealizowanie celu dla OZE do 2020 r. W ostatecznej wersji Mapy Drogowej OZE zostanie wybrany najbardziej optymalny dla naszego rynku wariant.
W zakresie rozwiązań prawnych i regulacyjnych wskazano na potrzebę usprawnienia systemów wsparcia zarówno dla energii elektrycznej, jak i ciepła, a także procedur związanych z przyłączaniem jednostek do sieci elektroenergetycznej.
Finalna wersja Mapy Drogowej OZE z odpowiednimi wyliczeniami do 2020 r. oraz propozycjami usprawnienia systemu regulacji rynku energetyki odnawialnej zostanie niebawem zamieszczona na stronie internetowej PIGEO (www.pigeo.pl).
 
 
Michał Ćwil,
ekspert PIGEO,
koordynator projektu REPAP