Krajowa Izba Biopaliw przedłożyła uwagi do propozycji resortu gospodarki w sprawie założeń zmian do ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych z 25 sierpnia 2006 r., stwierdzając, iż przy opracowywaniu zmian prawnych nie można ograniczać się jedynie do kwestii związanych z koniecznością implementacji dyrektywy 28/2009/WE i z wprowadzeniem kryteriów zrównoważonego rozwoju dla biopaliw.
Konieczność implementacji dyrektywy należy bowiem traktować jako szczególną możliwość przeprowadzenia gruntownych zmian obowiązującego systemu wsparcia dla biopaliw, które zniwelują dotychczasowe niekorzystne zapisy i poprawią konkurencyjność wytwórców krajowych wobec ich konkurentów z zagranicy.
Działania, jakie należy w tym celu poczynić, zostały szczegółowo omówione w przedłożonej propozycji KIB i dotyczą one m.in.:
  • zmiany form wsparcia dla biokomponentów i biopaliw poprzez likwidację ulg akcyzowych dla biokomponentów stosowanych w paliwach i pozostawienie ulg dla biopaliw,
  • zmiany form rejestracji i sprawozdawczości podmiotów funkcjonujących na rynku wytwórców poprzez wprowadzenie odrębnych rejestrów dla wytwórców biokomponentów z Polski i innych krajów,
  • prawnego uniemożliwienia wielokrotnego obrotu tymi samymi biokomponentami w celu wykonania NCW i uzyskania ulg akcyzowych – m.in. poprzez wprowadzenie jednoznacznych zapisów stwierdzających, iż biopaliwa wykorzystane do realizacji NCW muszą zostać zużyte w transporcie na terenie RP. Brak działań w tym zakresie w krótkim czasie spowoduje, iż rząd Polski odpowiadać będzie przed Komisją Europejską za niezgodną z notyfikacją realizację pomocy publicznej dla biopaliw. W ostateczności może się to zakończyć wysokimi karami dla podmiotów zaangażowanych w nieuczciwy handel,
  • uszczegółowienia kwestii dotyczących nowych technologii produkcji biopaliw opartych na surowcach odpadowych i lignocelulozowych oraz zapisów, w myśl których biopaliwa te spełnią wymagania pozwalające na podwójne zaliczenie ich wkładu do realizacji NCW,
  •  warunkowej realizacji NCW przez podmioty do tego zobowiązane w cyklu dwuletnim,
  • niezbędnej propozycji zmian dotyczących algorytmu wyznaczania kar za realizację NCW, tak aby mechanizm ten był łatwiejszy do wyliczenia i gwarantował realizację celów zapisanych w rozporządzeniu Rady Ministrów,
  • wprowadzenia zasady, że biokomponenty, które już otrzymały wsparcie w kraju wytworzenia nie mogą uzyskać ulg w Polsce oraz zobowiązania importerów, aby przedstawiali w tym zakresie stosowne zaświadczenia,
  • wprowadzenia rezerw obowiązkowych od zaimportowanych i zakupionych wewnątrzwspólnotowo biokomponentów.
Wszystkie zaproponowane zmiany mają na celu doprowadzenie do sytuacji, w której realizacja polityki w zakresie biokomponentów i biopaliw będzie uwzględniać w szerszym niż dotychczas zakresie potrzeby krajowego rolnictwa, wytwórców biomasy i przetwórców.
Ze szczegółowymi propozycjami KIB oraz pozostałych organizacji branżowych można zapoznać się na stronie Ministerstwa Gospodarki.
 
Tomasz Pańczyszyn, KIB