Krzysztof Kasprzak

Pozostając poza strukturą administracji samorządowej, różne podmioty (np. organizacje pozarządowe, deweloperzy) mogą kształtować zapisy studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz twórczo wpływać na treść miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego¹.

Możliwe to jest obecnie dzięki uregulowanej w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym instytucji „wniosków i uwag”. Dzięki tej instytucji osoby prawne i fizyczne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej mogą zgłaszać w toku publicznej dyskusji, poprzedzającej etap składania uwag do projektów wymienionych dokumentów planistycznych swoje propozycje dotyczące rozwiązań przyjętych w studiach i planach miejscowych. Do zorganizowania publicznej dyskusji nad przyjętymi w projektach studiów lub planów miejscowych rozwiązaniami zobowiązany jest wójt (burmistrz, prezydent miasta).

Składanie wniosków
Wnioski do studiów (planów miejscowych) są składane jeszcze przed sporządzeniem projektu studium lub planu miejscowego. Po podjęciu przez radę gminy uchwały o przystąpieniu do sporządzenia studium wójt (burmistrz, prezydent miasta) ogłasza w prasie miejscowej oraz przez obwieszczenie, a także w sposób zwyczajowo przyjęty w danej jednostce, podjęcie uchwały o przystąpieniu do sporządzenia studium, określając formę, miejsce i termin składania wniosków do studium (planu miejscowego), ni...