Integracja uczniów, edukacja ekologiczna poprzez sztukę kreatywnego recyklingu oraz doskonalenie umiejętności manualnych to cele, które udało się zrealizować podczas warsztatów ?Recykling nie jest nudny!?.

Odbyły się one w ramach ?Targów Ekologicznych? ostatniego dnia marca br. w Gorzowie Wielkopolskim. O tym, że życie opakowania nie kończy się z chwilą spożycia jego zawartości, dowiedziało się 120 uczniów z miejscowych szkół i przedszkoli. Mieli oni okazję spróbować swoich sił w pięciu różnorodnych technikach kreatywnego recyklingu, tworząc arcydzieła, które po zajęciach mogli zabrać ze sobą do domu, by pokazać najbliższym, jak twórczo wykorzystać odpady.

Zużyte nie znaczy niepotrzebne

Puste kubeczki po jogurtach odżyły jako zwierzęta z recyklingowego zoo lub wielkanocne zajączki z uszami wykonanymi z fragmentów kolorowego papieru. Marakasy, których puszkę rezonansową stanowiły opakowania po kefirze, wypełnione twardymi ziarnami grochu, głośno rozbrzmiały w sali Miejskiego Centrum Kultury. Tworzenie instrumentów nie było sztuką dla sztuki, ale miało wymiar praktyczny. ? Dzieci będą wykorzystywały te instrumenty podczas zajęć rytmicznych i przy nauce śpiewu ? potwierdziła Halina Żołędziejewska z Przedszkola Miejskiego nr 20 im. Przyjaciół Przyrody w Gorzowie Wielkopolskim.

Recyklingowe precjoza ? bransoletki z barwnych foliówek i rafii ? szybko ozdobiły nadgarstki małych dam. ? Dzieci poprzez zabawę i sztukę uczą się postaw proekologicznych oraz uświadamiają sobie, że śmieci można przetworzyć na nowe przedmioty. W ten sposób przybliżamy im ideę recyklingu ? stwierdziła Monika Krusiewicz, jedna z animatorek realizujących warsztaty.

Wiele cierpliwości wymagała od dzieci próba tkactwa przy tworzeniu makatek ze ścinków kolorowych materiałów. Powstały niewielkie tkaniny dekoracyjne, które mogą posłużyć np. jako podkładki pod kubki. Do wykorzystywania toreb wielokrotnego użytku zamiast jednorazowych foliówek animatorzy namawiali dzieci przy stoisku pt. ?Zrób sobie torbę?. Właśnie tam każdy mały artysta mógł samodzielnie ozdobić bawełnianą torbę, nanosząc na nią dowolne wzory. Spersonalizowane torby przydadzą się podczas codziennych wypraw do sklepu.

Oprócz warsztatów kreatywnego recyklingu, w trakcie ?Targów Ekologicznych? uczniowie zaprezentowali stworzone przez siebie eksponaty w ramach kategorii: EkoRzeźba, EkoStrój i EkoWynalazek. Mali twórcy wykorzystali różnorodne surowce, pokazując, że sposób ich ponownego wykorzystania ogranicza tylko nasza wyobraźnia. Powstała m.in. uśmiechnięta ?kompostowniczka? z przezroczystym pojemnikiem, dzięki któremu dzieci zobaczyły, że wrzucamy tam liście i resztki spożywcze. Ciekawymi realizacjami były także paw, którego barwny ogon stworzono z zielonych szklanych butelek nałożonych na stojak, czy wąż z pończochy wypełnionej kolorowym papierem gazetowym. Często wybieranym tworzywem były wytłoczki na jaja, które przeistoczyły się w jeża z jabłkiem na grzbiecie, skrzydła barwnego motyla oraz torebkę do wykonanego z tworzyw sztucznych ubrania.

Recykling integruje

W warsztatach uczestniczyli uczniowie z 12 gorzowskich szkół i przedszkoli, wśród nich dzieci z Zespołu Kształcenia Specjalnego, dla których warsztaty były także formą terapii. ? Wszystkie działania ekologiczne mają na celu integrację dzieci pełnosprawnych z naszymi podopiecznymi ? podsumowała Krystyna Kaleta, inicjatorka całego wydarzenia. Dodała też, że warto edukować od najmłodszych lat: ? Dzieci mają duży wpływ na rodziców, ponieważ poznając dobre nawyki w szkole, korygują złe zachowania u opiekunów. Jak zauważyła Katarzyna Włodarz z Zespołu Kształcenia Specjalnego, edukacja ekologiczna pomaga uczniom lepiej funkcjonować w społeczeństwie i powoduje, że nie czują się wykluczeni z powodu braku świadomości.

Forma warsztatowa została wybrana zgodnie z konfucjuszowską zasadą: ?Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż mi, a zapamiętam. Pozwól mi zrobić, a zrozumiem?. Praktyczna nauka jest najefektywniejsza, gdyż: ? Po działaniu zostanie po nim ślad w postaci arcydzieł recyklingowych, które dzieci mogą ze sobą zabrać do domu i być dumne ze swoich dokonań ? zaznaczyła K. Włodarz. Idee ekologiczne zostały zamienione w czyny: ? Przekazywanie wiedzy poprzez zabawę to najlepsza forma edukacji, ponieważ wtedy treści ekologiczne są lepiej utrwalane ? dodała Joanna Juścińska, edukatorka.

Wydarzenie zostało zorganizowane przez Zespół Kształcenia Specjalnego nr 1 w Gorzowie Wlkp. we współpracy z portalem ZielonaLekcja.pl, a także przy wsparciu finansowym m.in. Zakładu Unieszkodliwiania Odpadów w Gorzowie Wlkp.

 

Emilia Seweryn, portal ZielonaLekcja.pl