W poszukiwaniu ciszy
Za dźwięk uważa się słyszalne przez ludzi drgania o częstotliwościach od 16 Hz do 20 kHz. Obiektywną ocenę szkodliwości hałasu umożliwia ustalanie tzw. poziomu dźwięku, który go tworzy.
Określa go wartość ciśnienia akustycznego wywoływanego przez hałas docierający do ludzkich uszu. Poziomowi hałasu o częstotliwości odpowiadającej progowi słyszenia przypisano wartość 0 dB, natomiast tzw. granicy bólu odpowiada wartość 130 dB.
Skutki narażenia na hałas
Największa koncentracja źródeł hałasu występuje na terenie aglomeracji miejskich, głównie z uwagi na ciągły ruch samochodowy. Podobnie jest w otoczeniu autostrad i dróg ekspresowych oraz innych dróg szybkiego ruchu. Człowiek mieszkający w mieście jest stale atakowany szkodliwymi dźwiękami. Hałas komunikacyjny wpływa na coraz większe grono osób, wywołując uciążliwości, zaburzenia snu, wypoczynku i trudności w pracy, a nawet powodując stany chorobowe. Wraz ze wzrostem liczby samochodów rośnie natężenie ruchu drogowego. W Polsce hałas wywołany przez pojazdy większy od 60 dB występuje na ponad 60% długości dróg krajowych i aż na 92% długości dróg międzyregionalnych. Średniodobowy poziom hałasu na sieci dróg krajowych wynosi 70 dB.
Niekorzystne objawy zdrowotne są obserwowane przy długotrwałej ekspozycji na hałas już od poziomu 55 dB. Pojawiają się wtedy zmęczenie i ogólne rozdrażnienie, a także bóle głowy, brzucha i mięśni. Prowadzi to do zaburzeń sn...