Mimo iż na posiedzeniu plenarnym Parlamentu Europejskiego 9 października 2013 r. doszło do głosowania, które istotnie utrudni prace poszukiwawcze w Polsce i innych krajach UE, to walka o gaz niekonwencjonalny w Europie dopiero się zaczyna.

Dotychczas niewiele wiadomo o ostatecznym kształcie europejskiego prawa, pomimo że odbyło się już głosowanie w sprawie zmiany dyrektywy 2011/92/UE, dotyczącej oceny skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko naturalne, w  wyniku którego przyjęto poprawkę nr 31 do dyrektywy: Zgodnie z zasadą ostrożności, na podstawie rezolucji Parlamentu Europejskiego z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie wpływu działalności wydobywczej gazu łupkowego i oleju łupkowego na środowisko, należy wprowadzić niekonwencjonalne węglowodory (gaz i olej łupkowy, gaz zamknięty, metan z pokładów węgla) określone wg ich charakterystyki geologicznej, do załącznika I do dyrektywy 2011/92/UE, niezależnie od wydobywanej ilości, aby projekty związane z takimi węglowodorami były systematycznie poddawane ocenie oddziaływania na środowisko.

Prace nad regulacjami

W rezultacie w załączniku I do dyrektywy 2011/92/UE ?Projekty podlegające obowiązkowej ocenie oddziaływania na środowisko? zaproponowano dodatkowe zapisy dot. przedsięwzięć podlegających OOŚ, a mianowicie:

  • 14a. Poszukiwanie, ograniczone do fazy łączącej z zastosowan...