?Organizacja prac budowlanych na terenach zadrzewionych?

M. Suchocka

Instytut Gospodarki Przestrzennej i Mieszkalnictwa

Książka zawiera katalog praktycznych rozwiązań, umożliwiających ochronę drzew w trakcie wykonywania robót na placu budowy. Poza analizą przepisów dotyczących ochrony, w publikacji podano techniczne wskazówki dotyczące inżynierskich oraz przyrodniczych zabiegów ochronnych. Zabiegi inżynierskie obejmują organizację ruchu na placu budowy, wyznaczanie stref ochronnych, sposób budowy i oznaczania ogrodzeń ochronnych oraz zasady pracy w strefach ochronnych (cięcia korzeni, w koronie, wykonywania wykopów otwartych i zastosowania technologii bezwykopowych). Ponadto w publikacji zawarto katalog budowy dróg tymczasowych dla różnych obciążeń, opisano umacnianie ścian wykopów, budowę ekranów korzeniowych, składowanie materiałów budowlanych i proces wymiany gleby w systemie korzeniowym. W książce zostały również przedstawione zabiegi przyrodnicze obejmujące polowe metody sprawdzania stopnia zagęszczenia gleby, nawodniania, mikoryzowania, mulczowania, zapobiegania skutkom zmiany poziomu gruntu, zasady cieniowania koron oraz monitoringu w trakcie robót budowlanych w sąsiedztwie drzew. Publikacja zawiera ponadto opis metody wyceny utraty wartości drzew wskutek uszkodzenia systemu korzeniowego, pnia i korony (szkody częściowe oraz całkowite). Książka jest do nabycia w Instytucie Gospodarki Przestrzennej i Mieszkalnictwa.

 

?Naturalne zakątki zabaw dla dzieci w ogrodzie?

I. Erckenbrecht, R. Lutter

Powszechne Wydawnictwo Rolnicze i Leśne

Autorzy książki przenoszą czytelników do niezapomnianych czasów dzieciństwa. Przybliżają zainteresowanym, jak we własnym ogrodzie stworzyć naturalne obszary do zabaw dla dzieci, aby nawet na ograniczonej powierzchni zapewnić im niezapomniane przeżycia na łonie natury. Wszystkie propozycje aranżacji opierają się na naturalnych materiałach i służą umożliwieniu kompleksowej, swobodnej i spontanicznej zabawy. Jak we wstępie zaznaczają autorzy: Inaczej niż w przypadku gotowych urządzeń, kupionych w markecie budowlanym lub ogrodniczym, które wyznaczają stały przebieg i treści zabawy, nasze samodzielnie zbudowane ?place zabaw? rozwijają w dzieciach pęd badawczy, potrzebę ruchu i niczym nieograniczoną fantazję. Dzięki doświadczeniom zdobytym podczas obcowania ze zwierzętami i roślinami, rośnie ich zrozumienie przyrody. Wąchając, dotykając, smakując, działając i eksperymentując, dzieci rozwijają wszystkie zmysły ? również pobudzają nerwy smakowe. Dzięki tej publikacji można, krok po kroku, zaprojektować i stworzyć naturalny ogród przeznaczony do zabaw. Pozycja może być źródłem inspiracji dla wielu architektów krajobrazu.