Pomimo niemal trzyletniej dyskusji na temat biopaliw, prac nad kolejnymi wersjami ustawy o biokomponentach i zapewnień coraz szerszej grupy firm o chęci budowy instalacji do produkcji takiego paliwa jako kraj wciąż pozostajemy w ogonie państw realizujących zalecenia dyrektywy 2003/30/WE. W 2005 r. procentowy udział objętości estrów w oleju napędowym wyniósł niewiele ponad 0,3%, choć poziom narodowego celu wskaźnikowego (liczonego wg wartości energetycznej) ustalono na 0,5%.
Wielu producentów biokomponentów za podstawowy problem, hamujący rozwój branży, uznało brak rozporządzenia jakościowego dla biopaliw zawierających więcej niż 5% biokomponentów. Rafineria Trzebinia została finansowo ukarana przez Urząd Regulacji Energetyki za sprzedaż paliwa B10 i naruszenie, zdaniem URE, warunków koncesji. Również firma Skotan tłumaczy, iż obniżka skonsolidowanych przychodów za trzeci kwartał br. to bezpośredni skutek braku jednoznacznych przepisów regulujących handel biopaliwami i opóźnienia wejścia w życie rozporządzenia z 8 września br. w sprawie jakości biopaliw (które obowiązuje od 3 października). Czy zatem wprowadzenie tak wyczekiwanego rozporządzenia istotnie zmieni kształt rynku i wpłynie na wielkość zużycia biopaliw?
Widoczny efekt to z pewnością coraz większa liczba stacji benzynowych, które w swojej ofercie mają specjalnie oznaczone dystrybutory zawierające paliwa z dodatkiem biokomponentów. Również coraz więcej podmiotów gospodarczych deklaruje chęć komponowania bio...