Wzorce umowne pod lupą UOKiK-u
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów to instytucja, o której pracy można napisać wiele dobrego, co nie zmienia faktu, iż niektóre jej rozstrzygnięcia bywają co najmniej zaskakujące.
Przekonują się o tym przedsiębiorcy działający na różnych rynkach, z rynkiem usług zbiorowego zaopatrywania w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na czele. Choć wszelkie decyzje formalnie wydaje prezes Urzędu, to dla potrzeb niniejszego artykułu przyjmijmy po prostu określenie UOKiK.
UOKiK-owi, jak każdej instytucji działającej z wielkim rozmachem, mogą zdarzyć się pomyłki. Dlatego rozstrzygnięcia Urzędu można poddać weryfikacji właściwego sądu. Odwołanie od decyzji składa się do Sądu Okręgowego w Warszawie ? Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (w skrócie SOKiK). W przypadku wyroku SOKiK-u istnieje ponadto możliwość złożenia apelacji do sądu apelacyjnego.
W niniejszym artykule pragnę przybliżyć wynik postępowania w sprawie stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów, przez MPWiK. Wszystko zaczęło się 4 lipca 2007 r., kiedy UOKiK wszczął z urzędu postępowanie kontrolne w MPWiK, w zakresie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów, skupiając się na stosowanym przez przedsiębiorcę wzorcu umowy o zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków.
Posiadanie takiego wzorca przez przedsiębiorstwa wod-kan, i to najczęściej w kilku wersjach przewidzianych dla różnych odbiorców, jest konieczne, ponieważ przedsi...