Kolejne z cyklu roboczych spotkań konsultacyjnych organizowanych przez Forum Dyskusyjne Wodociągów Polskich odbyło się 8 kwietnia 2013 r. w Legnicy. Na miejsce konferencji wybrano hotel położony w samym sercu miasta, w otoczeniu cennych zabytków ? ewangelickiego kościoła Marii Panny, katedry p.w. św. Apostołów Piotra i Pawła, Zamku Piastowskiego czy Bramy Głogowskiej.

Zaproszenie na Dolny Śląsk przyjęło blisko 70 uczestników. Przed rozpoczęciem konferencji mieli oni okazję do skorzystania z indywidualnych konsultacji prawnych, prowadzonych przez mec. Łukasza Ciszewskiego, reprezentującego Kancelarię Radców Prawnych Zygmunt Jerzmanowski i Wspólnicy oraz mecenasa Mirosława Krzyszczaka z Kancelarii Doradca. Na konsultacjach obecna była również Agnieszka Dybała-Kamińska ? powiatowy inspektor sanitarny, która odpowiadała na pytania dotyczące szeroko pojętej inspekcji sanitarnej w kontekście przedsiębiorstw wod-kan.

Porady prawne

Konferencję otworzyło wystąpienie prawnego konsultanta Forum, mecenasa Łukasza Ciszewskiego, który omówił zagadnienia związane z zagospodarowaniem nieczystości ciekłych. Przedstawił m.in. podstawy prawne problemu, definicję i reguły zagospodarowywania, kalkulację cen i opłat za przyjęcie nieczystości przez przedsiębiorstwo wod-kan (również w świetle decyzji UOKIK).

Wiele przedsiębiorstw zastanawia się, jakie zmiany w rolniczym zagospodarowaniu osadów ściekowych wprowadziła nowa ustawa o odpadach. Mecenas Ciszewski zdementował informacje, jakoby nie było już możliwości rolniczego i przyrodniczego zagospodarowania osadów. Przepisy nowego art. 96 ustawy o odpadach w dużej mierze odzwierciedlają treść art. 43 dawnej ustawy. Bardzo istotne jest to, iż została zachowana zasada, że rolnicze i przyrodnicze zagospodarowanie osadów ściekowych to odzysk. Mecenas podkreślił, iż: ? Jest to metoda postępowania z osadami równorzędna ze wszystkimi innymi, które są scharakteryzowane jako odzysk. Nowa ustawa wprowadza jednak kilka istotnych zmian. Mianowicie w starej ustawie była mowa o możliwości przekazania osadów właścicielowi, dzierżawcy i innym podmiotom, które posiadały tytuł prawny do nieruchomości. Według dzisiejszego brzmienia ustawy, osady mogą być przekazywane ?władającemu powierzchnią ziemi?. W tym momencie pojawił się poważny problem interpretacyjny, gdyż w omawianej ustawie nie pojawia się definicja tego terminu i nie wiadomo, czy określenie ?władający powierzchnią ziemi? powinno być interpretowane tak jak w Prawie ochrony środowiska. W ustawie wprowadzona została również zmiana dotycząca informowania wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska na 7 dni przed przekazaniem osadów o zamiarze przekazania ich władającemu powierzchnią ziemi. ? Wszystko wskazuje na to, że celem ustawodawcy przy tej nowelizacji, czyli przy wprowadzeniu zmiany art. 43 na art. 96, było wzmocnienie kontroli nad sposobem zagospodarowania osadów ściekowych ? podsumował mec. Ciszewski.

Tematem pojawiającym się podczas wielu spotkań branżowych i budzącym ciągłe dyskusje jest problematyka prawna przyłączy wod-kan w orzecznictwie. Zagadnienie to przypomniał mec. Krzyszczak. Przedstawił on najnowsze orzecznictwa prezesa UOKIK i SOKIK, sądów administracyjnych oraz sądów cywilnych w tej sprawie.

Poruszył on również temat nowelizacji ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków w kontekście ścieków opadowych. Mecenas poinformował słuchaczy, iż przygotowywana jest nowelizacja ustawy o z.z.w.z.o.ś. ? trafiła ona już do Sejmu, ale nie rozpoczął się proces legislacyjny. Dotyczy ona wyłącznie problematyki ścieków opadowych. Ma niejako pozwolić na rozliczanie tych usług w oparciu o taryfy, co będzie skutkować potrzebą zmiany obecnie obowiązującego rozporządzenia taryfowego. Kalkulacja stawek opłat ma być oparta o powierzchnię wyrażoną w m2. Ponadto rozszerzone zostanie pojęcie powierzchni utwardzonej również o dachy. Do czasu, kiedy nowelizacja wejdzie w życie, przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne zasady ustalania cen oraz ich wysokości powinny regulować w ramach umowy. ? Obecne czasy są dość trudne dla przedsiębiorstw, które zajmują się zbiorowym odprowadzaniem ścieków opadowych. Nikomu nie rekomenduję składania wniosków taryfowych, które obejmowałyby tego rodzaju działalność. Zalecam natomiast regulowanie kwestii ceny oraz zasad jej kształtowania w umowach zawieranych z odbiorcami, którzy wprowadzają ścieki opadowe do systemu kanalizacyjnego ? skwitował mec. Krzyszczak.

Wokół wody i ścieków

Bardzo istotne zagadnienie z punktu widzenia przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych omówiła Agnieszka Dybała-Kamińska ? powiatowy inspektor sanitarny. Przedstawiła sposób postępowania przed organami PIS w procesie ubiegania się o odstępstwa lub warunkowe dopuszczenie wody do spożycia.

W jakim zakresie i formie prowadzi się dziś benchmarking przedsiębiorstw wod-kan? Jakie i na ile miarodajne są jego wyniki? Komu, do czego i jaki benchmarking w branży może być potrzebny? Na te pytania starał się odpowiedzieć dr Henryk Bylka z Politechniki Poznańskiej. Autor przedstawił dane, dotyczące wyników ponad 130 ankiet benchmarkingowych zgromadzonych przez IGWP w 2010 r. Należy zwrócić uwagę na fakt, iż rezultaty tych analiz mogą służyć m.in. do ustalenia położenia wskaźnika danego przedsiębiorstwa w przedziale, bliżej lub dalej od skrajnych. Pozwalają również oszacować, jaki może być zakres zmienności wskaźników.

Martyna Matuszczak