Z myślą o środowisku
Czy może istnieć korelacja między prośrodowiskowym działaniem firmy a zmniejszeniem kosztów przez nią ponoszonych?
W jaki sposób zminimalizować wykorzystanie dóbr naturalnych, zoptymalizować zużycie energii i zredukować powstawanie odpadów? Na te pytania próbowano udzielić odpowiedzi 22 marca br. podczas spotkania zorganizowanego przez Hewlett-Packard w czeskiej Pradze. Klamrą spinającą te zagadnienia jest zrównoważony rozwój, który staje się możliwy dzięki zintegrowaniu polityki środowiskowej, gospodarczej i społecznej. Chodzi o proces mający zaspokoić aspiracje rozwojowe obecnego pokolenia w sposób umożliwiający realizację tych samych dążeń następnym pokoleniom.
Jednakże czy istnieje proekologiczna świadomość w społeczeństwie, od którego tak wiele zależy? Według Shelley Zimmer, menedżer marketingu ds. środowiska w HP, tak. Konsumenci, pytani o to, co robią, by zmniejszyć swój wpływ na zmiany klimatyczne, odpowiadają: przekazujemy do recyklingu, zmniejszamy zużycie wody i energii. Ponadto ludzie często sprawdzają oznakowania na produktach, np. szukają znaku „bio” lub innych symboli odpadowych. Badania Hewlett-Packard potwierdzają te trendy, wskazując na dodatkowe aspekty zachowań konsumentów w biurze, np. oszczędzanie papieru przez drukowanie mniejszej ilości stron bądź stosowanie druku dwustronnego. Jednakże minimalizowanie wpływu na środowisko to nie tylko zadanie konsumentów, lecz także wytwórców produktów. Shelley Zimmer wymieniła trzy główne obszary, na których należy się skupić, a są nimi: efektywność energetyczna sprzętu, papier i produkty papierowe oraz recykling.
Energia i papier
– Zapotrzebowanie na energię rośnie, stwarzając możliwości zwiększenia efektywności energetycznej i zapewnienia niskoemisyjnych rozwiązań – mówi Bruno Zago, menedżer ds. środowiska w HP w Wielkiej Brytanii i Irlandii.
Prognozuje się, że do 2035 r. zużycie energii wzrośnie o 49%, a emisji CO2 o 43%. W światowej skali przemysł IT odpowiada za 2% śladu węglowego. Największy wpływ na ten współczynnik ma przemysł energetyczny – aż 26%, przemysł – 19%, transport – 13%, a odpady – 3%. – Zaoszczędzone pieniądze przekładają się na środowisko – konkluduje A. Zago. A na potwierdzenie swoich słów przytacza kilka interesujących danych HP z 2010 r., wg których między 2008 a 2010 r. zaoszczędzono 1,4 biliona kWh, używając jedynie wysokowydajnych komputerów i notebooków HP, a 2,36 biliona funtów to wartość produktów elektronicznych i odzyskanych materiałów ponownie wykorzystanych lub poddanych recyklingowi przez HP od 1987 r.
Istotne jest kompleksowe działanie. Koszty transportu można przecież zminimalizować przez zredukowanie opakowań produktów. O 40% zmniejszono w HP opakowania, co bezpośrednio wpłynęło na zmniejszenie kosztów dla firmy.
Zimmer dodaje, że wiele innowacji wprowadzanych jest przy tworzeniu nowych produktów i z myślą o ochronie środowiska. Powstający sprzęt może zużywać już o 50% mniej energii, a drukarki posiadające funkcję automatycznego dwustronnego drukowania o połowę zmniejszają zużycie papieru. Dave Lobato z HP wykazał, że przez niecałe 20 lat zminimalizowano ilość energii zużywanej przez drukarki HP. Natomiast wprowadzenie cieńszego papieru w połączeniu ze zmniejszeniem ilości używanego do druku tuszu (nie powoduje tzw. efektu przebicia) może przynieść oszczędności nawet na poziomie 22%. Ponadto, zgodnie z ideą zrównoważonego rozwoju, używany papier powinien mieć certyfikat np. FSC, potwierdzający, iż nie pochodzi z nielegalnej wycinki drzew, a także informujący o zawartości papieru z recyklingu.
Recykling
Aby móc go realizować, najpierw trzeba najpierw zebrać odpady. W tym celu powstał program HP Partnerzy dla Planety, umożliwiający konsumentom bezpłatny zwrot zużytych, oryginalnych HP kartridżów i odesłanie ich w specjalnie oznakowanej kopercie. Program dostępny jest w ponad 50 krajach i dzięki niemu od 1991 r. do recyklingu trafiło 389 mln tonerów i tuszy. Nie dość, że program ten ma charakter prośrodowiskowy, to dodatkowo przywiązuje do marki świadomego ekologicznie klienta, gdyż odsyłane kartridże innej firmy trafiają na składowiska, a to wskazuje na pełną odpowiedzialność producenta za swój produkt i promuje jego „zielony” wizerunek. Co później dzieje się ze zwróconymi kartridżami? Trafiają one do zakładu, gdzie oddziela się je od tekturowych opakowań przekazywanych następnie do recyklingu. Kartridże rozmontowuje się i rozdrabnia, uzyskując m.in. metal i plastik. Odzyskany plastik wykorzystany jest przy produkcji nowych kartridżów. Dzięki zamknięciu cyklu życia produktu zmniejszono wpływ na środowisko przez zredukowanie śladu węglowego, oszczędność surowców i wody.
Czy jednak transport kartridżów (od konsumenta przez recyklera do producenta) może przynieść korzyści dla środowiska i oszczędności dla firmy? Według Shelly Zimmer, dane HP jednoznacznie wskazują na ograniczenie wpływu na środowisko, gdyż przez użycie tworzyw sztucznych z recyklingu w oryginalnych wkładach atramentowych uzyskuje się aż o 33% niższą emisję dwutlenku węgla niż przy użyciu nowych surowców. Jedynie w 2011 r., produkując w ten sposób kartridże, HP zaoszczędziło równowartość spalonych 3,4 mln l gazów, ok. 62 325 baryłek ropy, a zużyto o 60% mniej tworzyw sztucznych. Ponadto zaoszczędzono 465 mln l wody, wykorzystując jej o 89% mniej niż w ramach tradycyjnej produkcji.
Nie tylko w kartridżach wykorzystuje się tzw. zamknięta pętlę recyklingu. S. Zimmer dodaje, że w niektórych drukarkach znajduje się ok. 20% tworzyw sztucznych uzyskanych z recyklingu.
Idea zrównoważonego rozwoju powinna być bliska każdemu. Pojedyncze proekologiczne działania, jak wskazują wyniki, mają w sumie globalne oddziaływanie. Jednakże dopiero przy zamknięciu cyklu życia produktu uzyskuje się odpowiedni efekt skali, na który wpływ ma wiele czynników.
Katarzyna Błachowicz