Tradycyjne metody naprawy spękanych nawierzchni asfaltowych są nieefektywne, ponieważ warstwa żwirowa w podłożu traci swą wytrzymałość. Jednym ze sposobów jest recykling na zimno w skrócie CIR.
 
W St. Jacobs w prowincji Ontario w Kanadzie miała miejsce modyfikacja dość mocno spękanej w wielu kierunkach nawierzchni asfaltowej. Droga ta charakteryzuje się dużym ruchem ciężarówek typu TIR, przewożących bydło na miejscowy targ oraz do rzeźni. Projekt obejmował najbardziej zniszczoną część jezdni o długości 1200 m.
 
Nowa nawierzchnia
Władze gminne zdecydowały się na recykling na zimno (metoda CIR), planując uzyskanie nowej o podwyższonej wytrzymałości nawierzchni drogowej, bez potrzeby kompletnej przebudowy łącznie z wywożeniem i dowożeniem materiałów drogowych oraz asfaltu ruchliwą drogą wylotową z Waterloo.
Zrywanie nawierzchni odbywało się w dwóch etapach. Najpierw wykorzystano samojezdną frezarkę nacinającą rowek wiodący o szerokości ok. 1 m, a następnie zrywarkę główną o szerokości jednego pasa drogowego, postępującą za frezarką. Główna maszyna zrywająca ciągnięta była przez samochód cysternę, która zasilała młyn kulowy (postępujący za zrywarką główną) w wodę do produkcji spienionego dodatku do asfaltu. Zrywarka pracująca na całej szerokości pasa drogowego zgarniała również materiał pozostawiony...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?