Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny

Ustawa z 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (DzU nr 180, poz. 1494) określa m.in. zadania Inspekcji Ochrony Środowiska (IOŚ). Wynika z nich, że IOŚ jest instytucją, która nadzoruje system zagospodarowania e-odpadów.


Do jej zadań należy prowadzenie przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska (GIOŚ) rejestru wprowadzających sprzęt oraz podmiotów zajmujących się zagospodarowaniem zużytego sprzętu, z czym związane jest dokonywanie wpisu, nadawanie numeru rejestrowego, dokonywanie zmian w rejestrze oraz wykreślanie z rejestru (rozdział 2 ustawy). GIOŚ ma też prowadzić bazę danych o sprzęcie i zużytym sprzęcie, z czym związana jest weryfikacja danych przekazywanych w sprawozdaniach przez wprowadzających sprzęt oraz podmioty zajmujące się zagospodarowaniem zużytego sprzętu, analiza funkcjonowania systemu gospodarki zużytym sprzętem oraz przygotowywanie dla ministra środowiska rocznych raportów o funkcjonowaniu tego systemu (rozdział 2 ustawy). Zadaniem GIOŚ jest także rozliczenie zabezpieczenia finansowego (w tym wydawanie decyzji – art. 20 ustawy) i wydawanie decyzji ustalającej wysokość opłaty produktowej w przypadku niedokonania jej wpłaty lub wpłaty przez wprowadzającego sprzęt lub organizację odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego w wysokości niższej niż należna...