Ustawa z 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (DzU poz. 888) wejdzie w życie 1 stycznia 2014 r.

Ogólna charakterystyka ustawy została przedstawiona w artykule ?Nowa ustawa o opakowaniach?1, natomiast celem niniejszego tekstu jest omówienie zadań jednostek samorządu terytorialnego. Obowiązkom organów administracji publicznej w zakresie gospodarki opakowaniami i odpadami opakowaniowymi został poświęcony rozdział 10 ustawy. Jednak zadania te regulują również przepisy zawarte w innych rozdziałach.

Decyzje i zadania

Ustawa daje marszałkowi województwa możliwość ustalania, w drodze decyzji, wysokości zaległości z tytułu opłaty produktowej w przypadku, gdy wprowadzający produkty w opakowaniach oraz organizacja odzysku opakowań (pomimo ciążącego obowiązku) nie wnieśli opłaty produktowej albo wnieśli opłatę niższą od należnej (art. 37 ust. 1). Możliwe jest także wydanie ustalenia, w drodze decyzji, dotyczącego dodatkowej opłaty produktowej w wysokości odpowiadającej 50% kwoty niewniesionej opłaty produktowej, w przypadku niewykonania decyzji, o której mowa w art. 37 ust. 1 (art. 37 ust. 2). Marszałek uzyskał również uprawnienia organów podatkowych w sprawach dotyczących opłat produktowych oraz dodatkowych opłat produktowych, w których stosuje się odpowiednio przepisy działu III Ustawy z 29 sierpnia 1997 r. ? Ordynacja podatkowa2.

Dyskusyjne jest upra...