Zamiatarki dla branży komunalnej. Raport
Każdy samorząd jest zobowiązany do utrzymania czystości m.in. na drogach, chodnikach, ścieżkach rowerowych i placach. Aby skutecznie zrealizować swoje zadania, w pierwszej kolejności musi zmierzyć się z problemem modernizacji lub wymiany swojego, często już wysłużonego, parku maszynowego. W tym celu warto poznać ofertę polskiego rynku dotyczącą np. zamiatarek.
Samorządy, które są zobowiązane do dbania o wizerunek gminy, w rozmaity sposób radzą sobie z usuwaniem zanieczyszczeń występujących na powierzchniach utwardzonych. Wśród nieczystości pojawiających się w tego typu miejscach najczęściej można spotkać: liście, pyły, piasek lub drobne odpady komunalne. Główną przyczyną nagromadzenia tego typu zanieczyszczeń są różnorodne warunki atmosferyczne (np. silny wiatr) oraz sami użytkownicy dróg. W obecnych czasach dodatkowej, pieczołowitej i starannej obsługi często wymagają też nowe, rewitalizowane centra miast, tak aby mieszkańcy czuli się komfortowo, a samorządy pokazały swoje starania. Aby sprostać tym wszystkim wymogom, warto zainwestować w pewne technologie i zakupić sprzęt, który sprawdzi się w każdych warunkach. Do przeprowadzania skutecznych prac porządkowych bardzo dobrze nadają się np. zamiatarki. Na polskim rynku można znaleźć szeroką ich ofertę ? wśród zarówno producentów, jak i dystrybutorów tego rodzaju sprzętu.
Podział zamiatarek
Pod względem sposobu działania zamiatarki można podzielić na ssące (posiadające dmuchawę zasysającą) i elewatorowe (w których nieczystości są zbierane przez obrotową, walcową szczotkę ułożoną równolegle do oczyszczanej powierzchni na przenośnik np. taśmowy, a następnie transportowane do zbiornika). Z kolei ze względu na konstrukcję zamiatarki dzieli się na zbudowane na podwoziu samochodu ciężarowego komunalne samochody specjalne oraz mniejsze konstrukcje tzw. kompaktowe. Występują też przyczepy zamiatające (tzw. zamiatarki ciągnione) oraz mniejsze maszyny, np. małe zamiatarki chodnikowe.
Jaką zamiatarkę wybrać? Na to pytanie musi odpowiedzieć sobie sam kupujący czy zamawiający w danej gminie, po przeanalizowaniu kosztów i oczekiwań wobec tego typu sprzętu. Warto jednak zwrócić uwagę na kilka aspektów. Przykładowo zamiatarki ciągnione, które można podłączyć do wielu rozmaitych maszyn i urządzeń, to sprzęt, który znakomicie sprawdza się zarówno w dużych, jak i mniejszych aglomeracjach miejskich i na każdym terenie. Zamontować je można na wielu nośnikach, zarówno z przodu, jak i z tyłu pojazdu. Warto podkreślić, że ? jako osprzęt wymienny ? należą do najczęściej kupowanego sprzętu komunalnego w naszym kraju. Przemawiają za tym niskie koszty eksploatacji, wszechstronne zastosowanie i jakość wykonywanej pracy.
Dość specyficznym produktem są zamiatarki elewatorowe. Przykładowo potrafią one pozamiatać piasek, który po zimie zwykle zalega w dużych ilościach w trudno dostępnych miejscach, m.in. przy krawężnikach i ciągach pieszo-jezdnych. W tym przypadku wystarczy tylko jeden operator, który z kabiny ciągnika, za pomocą pulpitu sterującego, będzie sterował pojazdem. Zastosowanie w zamiatarce elewatorowej dwóch szczotek talerzowych i jednej walcowej pozwala na oderwanie drobin piasku od podłoża i przetransportowanie go pasem transmisyjnym do zbiornika na zmiotki. Napęd pochodzący z wałka mocy pozwala znacznie zmniejszyć koszt eksploatacji. Coraz więcej tego typu zamiatarek spotkać można na ulicach szczególnie mniejszych aglomeracji, a jedna lub dwie maszyny wystarczą, aby zaspokoić potrzeby w tym zakresie.
Kolejnym segmentem rynku zamiatarek są zamiatarki samojezdne. Wyposażone są one w dodatkowy silnik, rurę ssącą oraz zestaw szczotek. O ile zamiatarki elewatorowe są proste w swej konstrukcji, o tyle w tym przypadku istnieje często cały system elektroniki sterującej lub hydrauliki siłowej. W zależności od producenta rozwiązania te mogą być stosowane niezależnie lub łącznie.
Istotny problem stanowią też pozostałości występujące w związku z prowadzonymi pracami remontowymi dróg, placów itd., których skutkiem ubocznym jest zazwyczaj nadmierne zabrudzenie pasa drogowego. Dodatkowo często w tym przypadku dochodzi do różnego rodzaju nieprzyjemności (związanych np. z brakiem odpowiednich urządzeń do sprzątania), zakończonych nawet postępowaniem mandatowym. Skuteczne rozwiązanie mogłyby stanowić samochody wożące zwykle piasek lub kruszywa na budowę, które byłyby wyposażone w szczotkę zmiatającą. Szczotka zamontowana na tzw. czołownicy jest niczym innym jak wielką miotłą, która oczyszcza miejscowo podłoże. Szczotka może być wyposażona w skręt mechaniczny lub hydrauliczny ? w zależności od wymagań klienta. Zatem jeden samochód ciężarowy może być wykorzystany do wielu celów.
W zależności od potrzeb
Czy zatem zamiatarka ssąca zamiata lepiej niż elewatorowa, wyposażona w szczotkę z pasem transmisyjnym? Poszukując odpowiedzi na to pytanie, warto zwrócić uwagę na wady oraz zalety zarówno tych pierwszych, jak i drugich maszyn.
Przykładowo zaletą zamiatarek elewatorowych ciągnionych są bezsprzecznie niskie koszty eksploatacji. Napęd pochodzący z wałka mocy, koła i przystawki elektronicznej lub hydraulicznej zawsze będzie tańszy niż konstrukcja oparta na pracy dodatkowego silnika, który nie jest związany z silnikiem podstawowego pojazdu. Zamiatarki samojezdne na tym etapie przegrywają z zamiatarkami ciągnionymi ? ze względu na dodatkowe koszty, takie jak koszty paliwa i materiałów eksploatacyjnych (oleje, filtry itp.) oraz koszt związany z wymaganiami dotyczącymi pojazdów poruszających się po drogach publicznych (np. z rejestracją pojazdu). Konieczne są też odpowiednie uprawnienia dla osób obsługujących tego typu sprzęt. Z kolei niewątpliwym ich atutem jest ergonomia ? zamiatarki samojezdne łatwiej poruszają się w miejscach, gdzie pracują. Ich zaletami są też jakość i skuteczność wykonywanej usługi. Poza tym nie potrzebują one żadnych dodatkowych przystawek ani innych elementów.
Oferta zamiatarek występująca na polskim rynku jest bardzo bogata. Jedna grupa tych maszyn będzie niezbędna do zastosowania w dużych aglomeracjach, inna doskonale sprawdzi się w mniejszych miejscowościach. Dodatkowo różnią się one od siebie wielkością, rozwiązaniami technologicznymi i technicznymi oraz ceną. Najważniejsze jest to, aby w pełni spełniały pokładane w nich przez samorządy oczekiwania.
Sławomir Matyśkiewicz
Pronar