Orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej odgrywa istotną rolę w praktyce udzielania zamówień in house. Pomimo wyraźnego uregulowania ich kwestii w dyrektywie 2014/24/UE w praktyce ich stosowania wciąż zachodzą wątpliwości co do zakresu dozwolonej współpracy w sektorze publicznym.

W art. 12 dyrektywy 2014/24/UE z 24 lutego 2014 r. ustawodawca unijny uregulował problematykę wyłączenia stosowania przepisów o zamówieniach publicznych w zakresie współpracy między podmiotami sektora publicznego. Określił w nim warunki, jakie muszą być spełnione, aby takie wyłączenie było dopuszczalne, wyróżniając pięć kategorii porozumień wyłączonych z zakresu zastosowania dyrektywy. Pierwsza kategoria obejmuje zamówienia udzielane podmiotowi uzależnionemu ekonomicznie i organizacyjnie od zamawiającego (art. 12 ust. 1) – tzw. klasyczny in house. Druga to zamówienia udzielane przez podmiot kontrolowany podmiotowi sprawującemu nad nim kontrolę (art. 12 ust. 2) – tzw. in house odwrócony, a trzecia – zamówienia udzielane pomiędzy podmiotami, nad którymi kontrolę sprawuje ten sam podmiot ...