Od początku 2007 r. obowiązuje Ustawa z 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (DzU nr 225, poz. 1635). Zgodnie z jej art. 1, opłacie tej podlega m.in. złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii (w sprawie z zakresu administracji publicznej lub w postępowaniu sądowym).

Ponieważ w procedurze zamówień publicznych często składane są pełnomocnictwa, powstaje pytanie, czy złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego podlega opłacie skarbowej. Rozstrzygnięcie tego zagadnienia wymaga w pierwszej kolejności zastanowienia się nad charakterem postępowania w sprawie udzielania zamówienia publicznego oraz postępowań wywołanych wniesieniem środków ochrony prawnej, tj. protestu, odwołania oraz skargi do sądu okręgowego.

Postępowanie w sprawie udzielenia zamówienia
W opinii UZP relacje zachodzące w ramach postępowania o udzielenie zamówienia publicznego pomiędzy zamawiającym a wykonawcą mają charakter cywilnoprawny, a nie administracyjnoprawny. Przemawia za tym szereg argumentów. Otóż przede wszystkim pamiętać należy, że występują tu relacje pomiędzy równoprawnymi podmiotami. Wykonawcy dysponują autonomią w zakresie podjęcia decyzji w przedmiocie przystąpienia i uczestniczenia w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Samodzielnie i niezależnie przygotowują oraz sk...