Rozporządzenie do ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym

Po blisko trzech latach prac i licznych zmianach koncepcji i kierunku projekt ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym wydaje się być gotowy. Ostatnie poprawki wniesione przez Senat (15 lipca br.) mają charakter raczej precyzujący lub redakcyjny niż merytoryczny.


Ustawa może wejść w życie, lecz dla jej funkcjonowania konieczne jest rozporządzenie ministra finansów w porozumieniu z ministrem gospodarki i pracy w sprawie trybu przeprowadzenia analizy ekonomicznej opłacalności dla każdego przedsięwzięcia, które będzie rozpatrywane do realizacji w trybie PPP.
Partnerstwo publiczno prywatne łączy środki publiczne z prywatnymi, przez co daje możliwość zarobkowania sektorowi prywatnemu. Decyzja o wydatkowaniu środków publicznych na przeprowadzenie inwestycji sposobem tradycyjnego zamówienia publicznego lub też z udziałem partnera prywatnego zostaje podjęta w oparciu o to, co jest bardziej opłacalne dla sektora publicznego.

Ustawowy obowiązek wykonania analizy
Artykuł 3 projektu ustawy mówi, że PPP może stanowić sposób na realizację przedsięwzięcia, jeżeli przynosi to korzyści interesowi publicznemu, przeważające w stosunku do zalet wynikających z innych sposobów realizacji tego przedsięwzięcia. Są to oszczędność w wydatkach podmiotu publicznego, podniesienie standardu świadczonych usług oraz obniżenie uciążliwości dla otoczenia (art. 3 ust. 2).
Aby udowodnić te korzyś...