Zarządzanie przedsiębiorstwem to w ogromnej części planowanie, organizowanie, motywowanie i kontrola. Każdy współczesny kierownik powinien realizować powyższe zadania w dążeniu do osiągnięcia przez przedsiębiorstwo wyznaczonych celów, z których podstawowym jest zazwyczaj osiągnięcie możliwie maksymalnego zysku. Dlatego od współczesnych dyrektorów, prezesów i kierowników zakładów gospodarki komunalnej wymaga się tych wszystkich cech, które charakteryzują nowoczesnego menedżera.

Prócz celu podstawowego przedsiębiorcy w swej działalności widzą jeszcze szereg innych celów, jak zaspokojenie potrzeb klientów, rozwój firmy czy poprawa jakości wytwarzanych dóbr. Każde przedsiębiorstwo ma ściśle określony zakres celów, który jest charakterystyczny dla każdej branży i firmy.
Przedsiębiorstwa komunalne z założenia ustawy o gospodarce komunalnej realizują podstawowy cel jakim jest bieżące zaspokajanie potrzeb ludności. Świadczą one usługi, których specyficzną cechą jest to, że mają charakter zbiorowy. W zasadzie nie da się tych usług świadczyć indywidualnie na rzecz każdego mieszkańca. Można stwierdzić, że wypracowywanie zysku jest w przypadku jednostek komunalnych drugorzędne, a nawet mało istotne.
W przeciągu ostatnich lat, gdy zakłady użyteczności publicznej podlegały przekształceniom własnościowym, zmieniło się również podejście do zysku. Okazało się, że działalność taka może być rentowna i przynosić korzyści materialne. W nowej rzeczywistości duża czę...