Zasady odrzucania ofert Cz. III
Zamawiający może odrzucić ofertę, powołując się na przesłanki zawarte w art. 89 ustawy Prawo zamówień publicznych (P.z.p.). Pierwsza z nich, zapisana w pkt. 5, dotyczy sytuacji, kiedy oferta została złożona przez wykonawcę wykluczonego z udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia lub niezaproszonego do składania ofert.
Z tego typu zdarzeniem mamy do czynienia wówczas, kiedy zamawiający prowadzi np. postępowanie w trybie przetargu ograniczonego i po kwalifikacji złożonych wniosków nie dopuszcza pewnej grupy wykonawców do dalszej procedury. Wówczas, jeżeli taki niezaproszony wykonawca złożyłby ofertę, podlegałaby ona odrzuceniu w oparciu o ww. cytowany przepis.
Omyłki rachunkowe i oferty nieważne
Zamawiający jest zobowiązany odrzucić ofertę, jeżeli zawiera ona omyłki rachunkowe lub błędy w obliczeniu ceny, których nie można poprawić na podstawie art. 88, bądź w sytuacji, kiedy wykonawca w terminie siedmiu dni od momentu otrzymania zawiadomienia nie zgodził się na jej poprawienie. Aby dokonać takiej poprawy, zamawiający musi zawiadomić o tym fakcie wszystkich wykonawców. Jeżeli oferent w ciągu siedmiu dni nie zgodzi się na dokonanie korekty, wówczas zamawiający odrzuca jego ofertę (art. 89 ust. 1 pkt 7).
Jak potwierdzają wyroki (UZP/ZO/0-1605/05, UZP/Z...