Zbiórka pojazdów wycofanych z eksploatacji – wątpliwości prawne
Ustawa o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (DzU nr 25, poz. 202) – zwana dalej w skrócie ustawą wrakową – ma na celu ochronę życia i zdrowia ludzkiego oraz ochronę środowiska zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju przed szczególnego rodzaju odpadami, a mianowicie pojazdami wycofanymi z eksploatacji.
W polskich realiach jest to szczególnie ważki problem, jeżeli zważyć, iż w 2004 r. sprowadzono do Polski ok. 800 tys. używanych pojazdów. Pojazdy te, rzecz jasna, po okresie eksploatacji staną się odpadem, którego zagospodarowanie stanie się w głównej mierze obowiązkiem przedsiębiorców mających z nimi do czynienia w trakcie ich „cyklu życia”.
Ustawa ta w swoim założeniu ma implementować do polskiego porządku prawnego wymagania Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2000/53/WE z 18 września 2000 r. w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji (tzw. dyrektywy wrakowej). Jej celem jest zharmonizowanie różnych środków podejmowanych na szczeblach krajowych, dotyczących pojazdów wycofanych z eksploatacji, tak aby zminimalizować ich szkodliwy wpływ na środowisko naturalne (przyczyniając się tym samym do zachowania, ochrony i poprawy stanu środowiska naturalnego oraz oszczędzania energii), a także zapewnić właściwe funkcjonowanie rynku wewnętrznego oraz unikać zakłóceń konkurencji na obszarze Wspólnoty (pkt 1 preambuły dyrektywy wrakowej).
Od kołyski po grób
Dyrektywa wrakowa ma w swoim założeniu realizo...
W polskich realiach jest to szczególnie ważki problem, jeżeli zważyć, iż w 2004 r. sprowadzono do Polski ok. 800 tys. używanych pojazdów. Pojazdy te, rzecz jasna, po okresie eksploatacji staną się odpadem, którego zagospodarowanie stanie się w głównej mierze obowiązkiem przedsiębiorców mających z nimi do czynienia w trakcie ich „cyklu życia”.
Ustawa ta w swoim założeniu ma implementować do polskiego porządku prawnego wymagania Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2000/53/WE z 18 września 2000 r. w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji (tzw. dyrektywy wrakowej). Jej celem jest zharmonizowanie różnych środków podejmowanych na szczeblach krajowych, dotyczących pojazdów wycofanych z eksploatacji, tak aby zminimalizować ich szkodliwy wpływ na środowisko naturalne (przyczyniając się tym samym do zachowania, ochrony i poprawy stanu środowiska naturalnego oraz oszczędzania energii), a także zapewnić właściwe funkcjonowanie rynku wewnętrznego oraz unikać zakłóceń konkurencji na obszarze Wspólnoty (pkt 1 preambuły dyrektywy wrakowej).
Od kołyski po grób
Dyrektywa wrakowa ma w swoim założeniu realizo...