Raport Najwyższej Izby Kontroli
W objętym kontrolą okresie (2003-2006) inwestycje drogowe realizowano w tempie wolniejszym niż zakładano. Spośród 28 skontrolowanych jednostek samorządowych żadna nie otrzymała oceny negatywnej, osiem uzyskało opinię pozytywną, zaś w działalności pozostałych stwierdzono uchybienia i nieprawidłowości.

Podstawowym celem kontroli była ocena prawidłowości ponoszenia wydatków na nabycie gruntów pod budowę dróg oraz skutków finansowych związanych z tym procesem. Ponadto NIK zbadał jednostki (patrz ramka) pod kątem legalności i rzetelności procedur pozyskiwania gruntów pod drogi.
Blisko 30% skontrolowanych zarządów dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych nie opracowało projektów rozwoju sieci drogowej i/lub planów finansowania budowy, utrzymania i ochrony dróg oraz obiektów mostowych, mimo że obowiązek ten wynika z art. 20 pkt 1 i 2 ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych. Brak powyższych planów uzasadniano – nietrafnie zresztą – ujęciem tego typu zadań w innych dokumentach, m.in. w strategiach rozwoju województwa czy gminy.

Zabezpieczenie i wykorzystanie środków<...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?