Regulacja zasad usuwania drzew i krzewów zawsze generowała wiele wątpliwości, a w konsekwencji sporów. Świadczy o tym m.in. bogate orzecznictwo. Jedną z przyczyn takiego stanu były z pewnością częste zmiany omawianych przepisów (nie zawsze przemyślane) i brak precyzji. Niektórych wątpliwości jednak nie sposób uniknąć.

Jednym z kluczowych zagadnień jest ustalenie katalogu sytuacji, w których na usunięcie drzewa nie jest potrzebne zezwolenie. Cała omawiana konstrukcja prawna opiera się na założeniu, że jeżeli nie jest wymagane zezwolenie, nie stosuje się jednocześnie dalszych przepisów dotyczących opłat i kar pieniężnych. Swego czasu nawet ustawodawca uznał za stosowne podkreślić to expresis verbis (w ustawie o ochronie i kształtowaniu środowiska z 1980 r.). Ta reguła obowiązuje nadal. Podkreślić oczywiście trzeba, że nie dotyczy ona kar za zniszczenie drzew czy krzewów lub terenów zieleni.
Artykuł 83 ust. 6 ustawy z 2004 r. o ochronie przyrody formułuje katalog sytuacji, w których usunięcie drzew i krzewów nie wymaga zezwolenia. Katalog ten obecnie liczy osiem pozycji i pozornie stanowi listę zamkniętą.

Lista pozornie zamknięta
Powstaje pytanie, w jakiej jeszcze sytuacji można wyciąć drzewo bez zezwolenia. Sprawa nie jest nowa i pomocna może być również analiza nieobowiązujących przepisów. W starszej literaturze przedmiotu1 wskaz...