Zielona strategia dla miast
Coraz bardziej istotnym elementem wizerunku miasta staje się zadbana przestrzeń publiczna i zieleń – wizytówka, która zapisuje się w pamięci odbiorcy.
Obecnie ponad 60% Polaków mieszka w miastach, a w Europie odsetek ten wynosi już aż 75%. Świadczy to o wiodącej roli miast jako ośrodków rozwoju, które konkurują ze sobą, starając się przyciągać mieszkańców, przedsiębiorców i turystów, nie tylko wysoką jakością środowiska życia i atrakcyjną ofertą usługową, kulturalną i inwestycyjną, ale także zielenią oraz terenami rekreacyjnymi.
Oprócz podnoszenia atrakcyjności estetycznej, zieleń pełni w mieście istotne funkcje społeczne i ekologiczne. Zmieniający się obecnie styl życia kreuje bowiem nowe potrzeby, związane z troską o zdrowie i dobre samopoczucie.
Podejście systemowe
Powyższy trend odzwierciedlają liczne, szeroko opisywane w mediach badania i rankingi jakości życia w poszczególnych miastach, w których dostępność urządzonej i dobrze utrzymanej zieleni jest istotnym czynnikiem, równie istotnym jak dostęp do edukacji, opieki medycznej czy sprawnej komunikacji publicznej. Obecnie roślinność w mieście coraz częściej określa się też mianem „zielonej infrastruktury”, która pełni określone usługi ekosystemowe. Są to wymierne, ekonomiczne korzyści, jakie społeczeństwo i gospodarka czerpią ze środowiska...