Inwestycje związane z infrastrukturą drogową są kluczowe z punktu widzenia rozwoju każdej gminy, powiatu, województwa, a nawet kraju, bowiem rozwinięta sieć dróg zapewnia możliwość podwyższania rangi poszczególnych ośrodków miejskich, a także ważnych miejsc turystycznych i gospodarczych. Rozwój infrastruktury musi jednak uwzględniać najważniejsze bieżące problemy dotyczące coraz większej intensyfikacji ruchu, a także relacji ze środowiskiem.
W tym kontekście Unia Europejska proponuje rozwiązanie zwane zielonymi korytarzami.
W sposób formalny problematyka ta została podjęta przez organy UE w 2007 r. w „Planie działań na rzecz logistyki transportu towarowego”. Zielone korytarze mają stanowić intermodalne (uwzględniające różne środki transportu) połączenia komunikacyjne, przebiegające przez różne państwa, na obszarach których stosowane są rozwiązania sprzyjające środowisku (a jednocześnie testowane są przyszłe działania, atrakcyjne pod względem środowiskowym). Ważne jest to, że zielone korytarze mają odzwierciedlać koncepcję transportu zintegrowanego, zakładającą wzajemne uzupełnianie się żeglugi morskiej bliskiego zasięgu, kolei, żeglugi śródlądowej oraz transportu drogowego w celu wyboru środka optymalnego dla środowiska. Zgodnie z założeniami, wybór ten stanowi autonomiczną decyzję podmiotów korzystających z transportu pod warunkiem, że są one w s...