Reklama

AD1A PTAK GARDEN WARSAW EXPO [19.11-19.12.24]

Polska gospodarka zużywa mniej niż 10 proc. materiałów z recyklingu

Polska gospodarka zużywa mniej niż 10 proc. materiałów z recyklingu
Dominik Szymański
03.02.2021, o godz. 14:39
czas czytania: około 3 minut
0

To oficjalne, najnowsze dane Eurostatu za 2019 r. Średnia dla Polski jest niższa od unijnej. Co więcej - od 2014 r. systematycznie maleje. Odwrotu od transformacji w kierunku gospodarki obiegu zamkniętego nie ma, jednak Najwyższa Izba Kontroli wskazuje na wolne tempo wdrażania jej zasad nad Wisłą.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Aby śledzić tzw. cyrkularność polskiej gospodarki (procent materiałów zużywanych w gospodarce pochodzących z recyklingu), można wykorzystywać dane przekazywane przez GUS do Eurostatu w ramach unijnego monitorowania GOZ. Eurostat wylicza wskaźnik cyrkularności krajów Unii Europejskiej jako stosunek materiałów odzyskanych do ogólnego krajowego zużycia materiałów.

Odpady nie wracają do obiegu

Spadek poziomu cyrkularności materiałów w naszym kraju utrzymuje się od 2014 r. i w 2019 r. wyniósł on 9,8 proc. (o 2,6 proc. mniej od średniej unijnej). Pomimo dość wysokiej pozycji Polski na tle innych państw europejskich, nadal daleko nam do liderów – Holandii, Belgii czy Francji.

W ostatnim czasie Najwyższa Izba Kontroli postanowiła zbadać, jak państwo polskie radzi sobie w kwestii gospodarowania odpadami. W styczniowym raporcie pozytywnie oceniła przyjętą przez rząd w 2019 r. „Mapę drogową transformacji w kierunku gospodarki o obiegu zamkniętym”.

Jednak kontrolerzy zwrócili uwagę, że działania ograniczające powstawanie odpadów z tworzyw sztucznych oraz ich zagospodarowania były do tej pory niewystarczające. Obecnie to jedno z najpoważniejszych wyzwań środowiskowych w Polsce – stwierdza Izba w raporcie. Więcej o podsumowaniu polskiej drogi do GOZ przez NIK przeczytać będzie można w lutowym wydaniu miesięcznika „Energia i Recykling”.

– GOZ najczęściej kojarzy się z procesem zarządzaniem odpadami. Jednak to tylko część zagadnienia. Właściwie wdrożone założenia gospodarki cyrkularnej, pozwalają nie tylko na efektywne zarządzanie obiegiem odpadów, lecz także na zdobycie przewagi konkurencyjnej. Ważnym zagadnieniem w procesie transformacji, jest podnoszenie świadomości przedsiębiorców, czym jest gospodarka cyrkularna, dzielenie się dobrymi praktykami w tym zakresie oraz edukacja konsumentów – wyjaśnia Aleksandra Surdykowska ze Stena Recycling.

Świadomość rośnie, ale to chyba za mało

Firmy w Polsce coraz lepiej rozumieją, że prowadzenie biznesu w sposób odpowiedzialny, z troską o otoczenie daje realne korzyści dla przedsiębiorstwa oraz przewagę konkurencyjną.

Dlatego częściej decydują się na inwestycje w rozwiązania ograniczające ilość wytwarzanych odpadów poprzez racjonalne wykorzystanie surowców i wydłużenie cyklu ich życia. Również świadomość ekologiczna Polaków z roku na rok rośnie i choć daleko nam jeszcze do krajów skandynawskich, to coraz liczniejsza grupa polskich konsumentów jest gotowa na zmiany wynikające z konieczności ochrony środowiska i zapobiegania marnotrawieniu surowców.

Według sondażu przeprowadzonego na zlecenie Stena Recycling w październiku ub.r., 65 proc. respondentów oczekuje, że producenci będą wykorzystywać w swoich produktach więcej materiałów pochodzących z recyklingu, a 37 proc. badanych przyznało, że zapłaci więcej za taki produkt. Z tego samego badania wynika również, że dwie trzecie badanych Polaków chciałoby, aby ich ulubione produkty pochodziły ze zrównoważonej produkcji.

61 proc. respondentów chętnie dowiedziałoby się czy firma, z której usług lub produktów korzysta, działa na rzecz wprowadzania zasad gospodarki obiegu zamkniętego, natomiast 58 proc. ankietowanych byłoby skłonnych zmienić swoje przyzwyczajenia i zrezygnować z usług/produktów ulubionej firmy na rzecz takiej, która dobrowolnie wdraża zasady gospodarki cyrkularnej.

Więcej o oczekiwania Polaków co do jakości zbiórki selektywnej i wykorzystania surowców wtórnych przeczytać można w styczniowym wydaniu “Energii i Recyklingu”.

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Reklama

ABRYS new [webinaria od 13.06.23]_AD1a

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

AD1A ENVICON 2024 [25.11-10.12.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

ZM WEBINAR6 Fundacja Sendzimira [25.11-18.12.24]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Energia i recykling
css.php
Copyright © 2024