Shell Eco-marathon Europe to jeden z najbardziej wymagających inżynierskich konkursów studenckich na świecie. Zadaniem zespołów biorących udział w rywalizacji jest skonstruowanie pojazdu, który pokona jak najdłuższy dystans na ekwiwalencie jednego litra paliwa lub 1 kWh. Podczas zawodów młodzi konstruktorzy będą mogli przetestować samodzielnie zaprojektowane i zbudowane pojazdy.
Do tegorocznego konkursu w Rotterdamie zakwalifikowało się 230 zespołów studenckich z 30 krajów. Polskę w Shell Eco-marathon Europe 2015 będzie reprezentowało jedenaście drużyn z sześciu uczelni z całego kraju: ELVIC TEAM z Politechniki Lubelskiej; Iron Warriors z Politechniki Łódzkiej; WAT ECO TEAM z Wojskowej Akademii Technicznej. Po dwa zespoły wyśle na zawody Politechnika Śląska (Smart Power oraz Smart Power Urban) i Politechnika Gdańska (Hydrogen CarPG oraz KNKP Racing). W konkursie wystartują też cztery drużyny z Politechniki Warszawskiej: Green Arrow; Simr Team; SKAP; SKAP 2.
Uczestnicy rywalizują obecnie w dwóch różnych kategoriach: futurystycznej „Prototype” oraz bardziej konwencjonalnej „UrbanConcept”, która dzieli się dodatkowo na siedem podkategorii w zależności od rodzaju wykorzystywanego w pojazdach zasilania.
– Każdego roku w konkursie Shell Eco-marathon bierze udział coraz więcej zespołów z Polski, w tym roku mamy ich aż 11. Oznacza to, że formuła konkursu jest atrakcyjna dla młodych inżynierów i że stała się ona bodźcem do doskonalenia nie tylko technologii, ale również umiejętności uczestników, które w przyszłości z pewnością wykorzystają w pracy zawodowej – podkreśla rzecznik prasowy Shell Polska Agata Hinc. – Polskie ekipy radzą sobie świetnie w konkursie Shell Eco-marathon. W poprzednich latach niejednokrotnie stawaliśmy na podium, a co roku plasujemy się w czołówce obydwu kategorii – dodaje. W zawodach Shell Eco-marathon Europe 2014 drugie miejsce w kategorii “UrbanConcept” zajęli studenci z Politechniki Warszawskiej.
Jak informują organizatorzy zawodów w przesłanym PAP komunikacie, przygotowując się do majowego konkursu, studenci pracują nad innowacyjnymi rozwiązaniami i technologiami, aby wycisnąć ze swoich pojazdów każdy dodatkowy kilometr. Technologia druku 3D, testy w tunelach aerodynamicznych oraz elektroniczna regulacja przepustnicy to zaledwie kilka przykładów najnowocześniejszych rozwiązań zastosowanych przez studentów. W tym roku zespoły mogą wziąć udział w wyścigu z nowym rodzajem napędu – CNG (Sprężony Gaz Ziemny). CNG jest niskoemisyjnym paliwem wykorzystywanym w transporcie, które może być stosowane, jako alternatywa dla benzyny i oleju napędowego.
“W ciągu ostatnich trzydziestu lat konkurs bardzo się rozwinął” – informuje Shell Polska. Zdjęcia z pierwszej edycji zawodów zorganizowanych w 1985 roku, przedstawiają około 20 drewnianych pojazdów, w większości napędzanych silnikami kosiarek, ustawionych w kolejce do startu. Trzy dekady później europejska edycja gromadzi rocznie ponad 3 tys. uczestników, których wspiera ponad 40 tys. kibiców.
W pierwszej edycji europejskiej w 1985 roku, szwajcarski zespół Henry zdobył pierwszą nagrodę za prototyp pojazdu, który na 1 litrze paliwa pokonał dystans 680 km. W 2014 roku zespół Microjoule La Joliverie z Francji ustanowił w tej samej kategorii nowy rekord pokonując 3 tys. 314,9 km na 1 litrze paliwa. To prawie pięciokrotnie więcej niż 30 lat temu.
Shell Eco-marathon jest globalną inicjatywą, która odbywa się również co roku w Stanach Zjednoczonych i Azji. W tym roku w Ameryce konkurs zostanie rozegrany między 9 a 12 kwietnia w Detroit, w stanie Michigan, zaś azjatycka edycja odbędzie się w dniach 26 lutego – 1 marca w Manili na Filipinach.
Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl
Komentarze (0)