Komisja Europejska przeprowadziła ewaluację dyrektywy w sprawie oczyszczania ścieków komunalnych (UWWTD), publikując w 2020 roku dalszy plan działania (tzw. mapę drogową), który ma doprowadzić do zmian legislacyjnych. Z pierwszych analiz wynika, że dyrektywa w sprawie oczyszczania ścieków komunalnych (UWWTD) okazała się skuteczna, redukcja materii organicznej i innych zanieczyszczeń w oczyszczonych ściekach poprawiła jakość wód Unii Europejskiej. Chociaż jej wdrożenie było kosztowne, korzyści wyraźnie przewyższają koszty.
Frakcja mineralna to – obok szkła i frakcji palnej – kolejny cenny surowiec, który można odzyskać ze stabilizatu. Zakład Zagospodarowania Odpadów w Marszowie badał możliwości nie tylko jego odzysku ze stabilizatu, ale również jego wykorzystania w budownictwie. Od kilkunastu lat trwa proces zmiany modelu gospodarki odpadami z liniowego na cyrkularny. Celem gospodarki o obiegu zamkniętym jest utrzymanie wartości zasobów w gospodarce tak długo, jak to tylko możliwe. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 30 maja 2018 r. wprowadziła ambitne cele w zakresie osiągnięcia poziomów recyklingu odpadów komunalnych: 55% w roku 2025, 60% w roku 2030, a w roku 2035 aż 65%.
Gdy w marcu 2020 roku w Polsce po raz pierwszy potwierdzono przypadek zakażenia wirusem SARS-CoV-2, miało to znaczenie nie tylko dla systemu ochrony zdrowia, ale między innymi również dla zasad gospodarowania odpadami. Pojawiły się zupełnie nieznane dotąd wyzwania. W sytuacji pandemii na bieżąco były i są podejmowane nowe działania. Po pierwsze, konieczne było i jest sprawne i bezpieczne zagospodarowanie zakaźnych odpadów medycznych wytwarzanych w związku z przeciwdziałaniem COVID-19. Po drugie, podejmowane działania muszą odznaczać się na tyle nieznacznym stopniem ingerencji w system gospodarowania odpadami, aby nie przerwać ciągłości procesów gospodarki odpadowej. Pojawiające się pytania – w kontekście sposobu ochrony i zabezpieczenia osób odpowiedzialnych za odbiór i zagospodarowanie odpadów, kwalifikacji odpadów komunalnych z nieruchomości osób objętych kwarantanną/izolacją czy też wydajności funkcjonujących instalacji do termicznego przetwarzania odpadów dedykowanych odpadom komunalnym i odpadom niebezpiecznym medycznym – zapoczątkowały prace nad uporządkowaniem działań mających na celu bezpieczne i właściwe zagospodarowanie odpadów.
Kluczową kwestią, w trakcie prowadzenia postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, jest wystąpienie organu głównego do organów współdziałających o opinię co do obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania analizowanego przedsięwzięcia na środowisko. Stanowisko organów w takiej sprawie może wpłynąć na decyzję organu głównego co do konieczności nałożenia na wnioskodawcę obowiązku wykonania raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko lub przeprowadzenia pełnej procedury mającej na celu oddziaływanie inwestycji na środowisko.
Znowelizowana ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach wprowadziła istotne, aczkolwiek nieliczne, regulacje wpływające na kształt wielu gminnych systemów gospodarowania odpadami komunalnymi w całym kraju. Wiele gmin będzie zmuszonych do znaczącej reorganizacji funkcjonujących lepiej lub gorzej rozwiązań związanych z gospodarką odpadami komunalnymi. Skupmy się na kilku istotnych kwestiach regulowanych we wchodzących właśnie w życie przepisach uchwalonej Ustawy z 11 sierpnia 2021 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz ustawy o odpadach (DzU z 2021 r. poz. 1648).