W praktyce pierwszym, namacalnym przejawem aktywności kontrolnej prowadzonej przez organy Inspekcji Ochrony Środowiska jest protokół podsumowujący wyniki kontroli. Jego treść i forma rodzą istotne implikacje. Treść i forma dokumentu, o którym mowa we wstępie, określa art. 11 tzw. ustawy inspekcyjnej1 z 20 lipca 1991 roku (dalej: ustawa). W myśl przywołanego przepisu z czynności kontrolnych inspektor zobligowany jest sporządzić protokół, którego jeden egzemplarz doręcza kierownikowi kontrolowanej jednostki organizacyjnej lub kontrolowanej osobie fizycznej.
Rozmnażanie – rzecz oczywista, niewymagająca większego komentarza. Czy aby na pewno? Być może jest tak w przypadku kręgowców, jednak u roślin bywa z tym zupełnie inaczej. Niekiedy przypomina to wręcz, będący tematem numeru, recykling. Dlaczego? Niektóre rośliny potrafią się rozmnożyć z niewielkich fragmentów pędów, wydawałoby się, że spisanych na straty.
Po – w dużej mierze pomyślnym dla strony polskiej – zakończeniu postępowania przed Komisją Europejską 27 listopada 2023 r. Rzeczpospolita Polska wniosła do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej skargę przeciw Republice Federalnej Niemiec w sprawie zarzucanego nielegalnego przemieszczania odpadów. Niezależnie od najbardziej medialnych aspektów sprawy przyszłe rozstrzygnięcie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) może mieć duże znaczenie dla praktyki stosowania przepisów Rozporządzenia (WE) Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1013/2006 z 14 czerwca 2006 r. w sprawie przemieszczania odpadów.
W ramach swojej działalności gmina wykonuje szereg czynności, do których należą te podlegające podatkowi VAT (realnie opodatkowane stawką albo zwolnione) oraz niepodlegające mu. Powstaje zagadnienie prawa do odliczenia VAT-u naliczonego od tzw. wydatków mieszanych. Gdy nie ma możliwości bezpośredniego przyporządkowania wydatków do poszczególnych rodzajów działalności, gmina jest uprawniona do stosowania prewspółczynnika VAT.
Unia Europejska próbuje uzyskać przewagę konkurencyjną na globalnym rynku dzięki standaryzacji w dziedzinie nie tylko produkcji i wymogów jakościowych, ale również prawa. Dotyczy to także Prawa zamówień publicznych. Regulacje art. 454 i 455 ustawy Prawo zamówień publicznych (dalej: P.z.p.)1, dotyczące modyfikacji umów o zamówienia publiczne, stanowią wynik transpozycji do krajowego porządku prawnego artykułu 72 dyrektywy 2014/24/UE, który kodyfikuje uprzedni dorobek orzeczniczy Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W nawiązaniu do tej regulacji prawa unijnego TSUE w wyroku z 7 grudnia 2023 r. (sygn. akt C-441/22, C-443/22) odniósł się do dwóch ważnych kwestii. Pierwszą z nich jest materia faktycznego zmodyfikowania umowy bez pisemnego jej aneksowania. Drugą – fakt, że Trybunał wyraził swoje stanowisko względem sposobu interpretacji „niemożliwych do przewidzenia okoliczności”, na którym to pojęciu opiera się konstrukcja art. 455 ust. 1 pkt 4 P.z.p.