Reklama

AD1A KUBOTA 04.03-04.04.24

Powstała gra komputerowa o wodociągach

Powstała gra komputerowa o wodociągach
jwo/PAP
23.07.2020, o godz. 10:37
czas czytania: około 2 minut
0

Darmowa, strategiczna gra komputerowa "Waterworks!" opowiada o dawnym systemie doprowadzania wody do Grudziądza. Powstała na bazie wyników badań historyczno-archeologicznych prowadzonych przez dra Wacława Kulczykowskiego z Uniwersytetu Gdańskiego.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD1B_ARBENA1_01.03.24-01.04.24

Gracz jest odpowiedzialny za zaopatrzenie średniowiecznego miasta w wodę i musi wykorzystać swoje umiejętności, aby zadbać o to, by w każdym domu była wystarczająca ilość wody. Jego zadaniem jest zatrudniane nosiwodów, rozbudowa sieci wodociągów, rozwijanie technologii i stosowanie nowych wynalazków.

Autorem gry jest Mateusz “scriptwelder” Sokalszczuk. Powstała ona we współpracy z drem Wacławem Kulczykowskim z Wydziału Historycznego Uniwersytetu Gdańskiego, który prowadził badania historyczno-archeologiczne w Grudziądzu. Sfinansowało ją Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

“Zależało nam, żeby dotrzeć do jak najszerszej grupy wiekowej. Treści są przygotowane pod kątem osób uczących się w szkołach średnich i starszych” – powiedział PAP dr Kulczykowski. Dodał, że gra adresowana jest zarówno do pasjonatów lokalnej historii, jak i fanów gier tego typu z całego świata, bo została przygotowana również w wersji anglojęzycznej. “W ten sposób promujemy Grudziądz i polską naukę również na arenie międzynarodowej” – dodał.

Akcja gry rozpoczyna się w średniowieczu, krótko po powstaniu miasta w XIII w. i kończy się wraz z nastaniem XIX w., kiedy powstały nowoczesne wodociągi i kanalizacja. Gra podzielona jest na kilka etapów, ściśle związanych z historią wody i wodociągów w Grudziądzu.

Prace nad grą trwały około roku. Bazą merytoryczną dla gry były dane uzyskane w czasie zbierania informacji przez dr. Kulczykowskiego do jego pracy doktorskiej na temat obiektów hydrotechnicznych w Grudziądzu i okolicach. Naukowiec wykonał kwerendę archiwalną również w oparciu o zagraniczne archiwa (m.in. szwedzkie i niemieckie), a potem przeprowadził badania terenowe z wykorzystaniem metod nieinwazyjnych: skanera trójwymiarowego i georadaru.

Kulczykowski zaznaczył, że nie jest potrzebna żadna wiedza historyczna, aby grać. Przeciwnie – jej uczestnicy uzyskają wiedzę o historii miasta.

Twórcy gry zastrzegają, że niezbędne było wprowadzenie w grze uproszczeń, które mają pomóc w zachowaniu równowagi między “grywalnością” a nauką i rzeczywistym obrazem dawnego miasta.

Jest to druga darmowa i internetowa gra tego typu, która została przygotowana we współpracy Wacława Kulczykowskiego i Mateusza Sokalszczuka. W 2015 r. stworzyli grę „Excavate!” bazująca na badaniach wykopaliskowych prowadzonych na terenie zniszczonego, XVII-wiecznego cmentarza ewangelickiego w Nowym Monasterzysku.

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Woda i ścieki
css.php
Copyright © 2024