Pozwolenia zintegrowane. Jest czas na uzupełnienie wniosków

Pozwolenia zintegrowane. Jest czas na uzupełnienie wniosków
szp
25.02.2020, o godz. 10:46
czas czytania: około 2 minut
0

Ministerstwo Klimatu opublikowało wyjaśnienia w sprawie składanie wniosków o pozwolenie zintegrowane. Prawnicy i znaczna część przedsiębiorców miała wątpliwości, czy jeśli złożony przez nich wniosek okaże się niekompletny ich pozwolenia wygasną. Ministerstwo uspokaja: tak się nie stanie. Istnieje jednak poważne obostrzenie.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Brak aktualnego pozwolenia zintegrowanego na składowanie, magazynowanie i przetwarzanie odpadów wyklucza z rynku podmioty świadczące usługi w tym zakresie. Jednak na prowadzących te działalności nałożono obowiązki, m.in. posiadania operatów przeciwpożarowych czy monitoringu oraz zabezpieczenia roszczeń.

Kompletny wniosek – zawierający te elementy – miał trafić do urzędów marszałkowskich najpierw do 5 września 2019 r. Eksperci szacowali, że tak krótki termin na dostosowanie przedsiębiorstw magazynujących i przetwarzających odpady sprawiłby, że z rynku zniknęłoby nawet 1/3 z nich. Datę przesunięto więc o pół roku.

Wątpliwości przedsiębiorców

Mimo przesunięcia daty na 5 marca 2020 r. przez kilka miesięcy oficjalnie nie rozstrzygnięto kwestii „kompletnego wniosku”. Prawnicy zastanawiali się, czy przedsiębiorcy będą mogli prowadzić działalność, jeśli złożony w tym terminie wniosek okaże się niekompletny, czyli będzie zawierał braki formalne.

24 lutego, na 10 dni przed upływem ostatecznej daty, pojawiło się oficjalne objaśnienie Ministerstwa Klimatu, w którym czytamy m.in. że „za złożenie wniosku o zmianę decyzji (…) należy uznać również złożenie wniosku, zawierającego braki formalne, które po wezwaniu przez organ właściwy zostaną uzupełnione w wyznaczonym przez ten organ, realnym do dotrzymania terminie”.

Jak wyjaśnia resort, dotyczy to przypadku, gdy wniosek zawierający braki formalne został złożony przed 5 marca 2020 r., a uzupełnienie braków formalnych pozwalających na uznanie, że wniosek spełnia wymagania nastąpi już po tym terminie.

„W takim przypadku decyzja w zakresie gospodarowania odpadami nie wygasa po upływie 5 marca 2020 r. jeżeli wniosek zawierający braki formalne zostanie uzupełniony zgodnie z art. 64 Kodeksu postępowania administracyjnego” – pisze ministerstwo.

Tylko braki formalne

Piotr Szewczyk, przewodniczący Rady RIPOK stwierdza, że objaśnienie ministerstwa to w końcu – po miesiącach od uchwalenia zmian w ustawie o odpadach – krok w dobrym kierunku.

Zauważa przy tym, że objaśnienie ministerstwa dotyczy uzupełnienia po 5 marca braków formalnych, czyli np. załączników wniosku. Tymczasem problemy części instalacji dotyczyły nie kwestii formalnych, a realizacji poszczególnych obowiązków wymaganych, by wniosek o PZ był kompletny, czyli np. stworzenia operatów przeciwpożarowych, monitoringu wizyjnego on-line czy zabezpieczenia roszczeń. W tym ostatnim kłopoty pojawiały się, bo przez pewien na rynku w zasadzie na rynku nie było ofert ubezpieczycieli.

Nie do końca wiadomo więc, ile z instalacji i firm, które muszą złożyć kompletny wniosek zdąży go uzupełnić w czasie wyznaczonym przez urzędy marszałkowskie.

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Reklama

AD3b ODPADY (odpady budowlane) 25.11.24-13.01.25

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Odpady
css.php
Copyright © 2024