Projekt rozporządzenia wprowadza zmiany w rozporządzeniu Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 28 grudnia 2022 r. w sprawie mechaniczno-biologicznego przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych. Zawierało ono przepisy techniczne i zostało notyfikowane Komisji Europejskiej w dniu 12 września 2022 r. pod numerem 2022/609/PL.
Jakie zaszły zmiany
„Zaproponowane zmiany wynikają przede wszystkim z postulatów zgłoszonych na początku roku 2023 r. przez stowarzyszenia i organizacje reprezentujące branżę odpadową oraz najnowszej wiedzy technologicznej zdobytej między innymi w toku prac naukowych w instalacjach MBP oraz praktycznych doświadczeń z kontroli. Zgłaszane były przez wojewódzkich inspektorów ochrony środowiska Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska” – czytamy w uzasadnieniu projekty nowelizacji.
Zgodnie z postulatami środowiska projekt zawiera:
- rezygnację z konieczności przetwarzania odpadów w budynkach w rozumieniu prawa budowlanego (przed wejściem w życie obecnego rozporządzenia MBP wystarczyło zadaszenie, w myśl unijnych konkluzji BAT)
- doprecyzowanie określenia „frakcja podsitowa” (jako ta wydzielana na sicie o oczkach nie większych niż 100 mm)
- dopuszczenie do mechanicznego przetwarzania inne rodzaje odpadów niż te ściśle określone obecnie w rozporządzeniu MBP.
Kolejna zmiana dotyczy przetwarzania beztlenowego. „W odniesieniu do przetwarzania beztlenowego zrezygnowano z określania warunków prowadzenia procesu. Istotny jest bowiem efekt końcowy prowadzonego procesu, a więc uzyskanie przez odpady określonych parametrów. Dlatego pozostawiono wymóg, że odpady powstałe po przetwarzaniu beztlenowym poddaje się stabilizacji w procesie biologicznego przetwarzania odpadów w warunkach tlenowych” – czytamy w uzasadnieniu projektu.
Ministerstwo wyznaczyło 14-dniowy okres na zgłaszanie uwag w ramach konsultacji projektu.
Dotychczasowa krytyka
Projekt nowelizacji tylko po części odpowiada na postulaty branży. Eksperci wnosili wobec niej bowiem zarzuty o fundamentalnym charakterze: kwestionowali potrzebę publikacji rozporządzenia.
Poprzednie rozporządzenie w sprawie MBP pochodziło z roku 2014. Uzupełniła je Decyzja Wykonawcza Komisji (UE) 2018/1147 z dnia 10 sierpnia 2018 r. ustanawiająca konkluzje dotyczące najlepszych dostępnych technik (BAT) w odniesieniu do przetwarzania odpadów. W opinii wielu przedsiębiorców oba te uzupełniające się akty stanowiły wystarczającą podstawę do działań instalacji MBP.
Mimo tych opinii Ministerstwo Klimatu i Środowiska zdecydowało się na publikację dodatkowego rozporządzenia w grudniu ub. roku. Przede wszystkim uszczegółowiało i listowało ono zasady stref rozładunku odpadów, szczegółowe warunki prowadzenia procesów biologicznych – czas, frakcje, parametry fizyczne.
– Zastanawiam się po co? W tym rozporządzeniu nic nam się nie podoba. Tak szczegółowe regulacje są zupełnie niepotrzebne. Najlepiej, żeby to rozporządzenie w ogóle nie powstało – mówi prof. dr. hab. inż. Małgorzata Gotowska, ekspert Politechniki Bydgoskiej.
Suchej nitki na treści rozporządzenia nie zostawia także Anna Specht-Schampera, ekspert SDZ Legal Schindhelm. – Po coś i za co nam to zrobił, prawodawco? – pyta retorycznie, dodając, że poszczególne instalacje już uzyskały zezwolenia na stosowanie konkretnych rozwiązań, np. technologicznych, w postaci pozwoleń zintegrowanych (tzw. pezetek). Były one owocem dialogu podmiotów z odpowiednimi urzędami, nierzadko kompromisów, za którymi poszły konkretne decyzje inwestycyjne. Czy teraz te kompromisy uznać należy za nieważne?
Komentarze (0)