Projekt nowelizacji: udział energii odnawialnej w transporcie ma wynieść 14,8 proc. w 2030 r.

Projekt nowelizacji: udział energii odnawialnej w transporcie ma wynieść 14,8 proc. w 2030 r.
MŁ/PAP
15.02.2022, o godz. 11:35
czas czytania: około 2 minut
0

Udział energii odnawialnej w transporcie ma wzrosnąć z 8,7 proc. w 2021 r. do 14,8 proc. w 2030 r. – wynika z uzasadnienia opublikowanego we wtorek na stronach RCL projektu nowelizacji ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

 

We wtorek na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany przygotowany przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska projekt ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw. Jak wyjaśniono w uzasadnieniu do projektu, celem proponowanej nowelizacji jest częściowa implementacja dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 z 11 grudnia 2018 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych, czyli „dyrektywy RED II”.

Możliwe obniżenie wymagań dla podmiotów realizujących cel wskaźnikowy. Jest jednak warunek

W projekcie wprowadzony został Narodowy Cel Wskaźnikowy, dotyczący udziału energii w transporcie. Z uzasadnienia wynika, że w roku 2021 ten udział wynosił 8,7 proc., w roku bieżącym ma być to 8,8 proc., a w roku 2030 ma wynieść – „przy uwzględnieniu mnożników przewidzianych dla energii elektrycznej i biokomponentów” – 14,8 proc. Przy czym to cel wyższy od określonego w dyrektywie RED II, co wynika z utrzymania w krajowych przepisach tzw. współczynnika redukcyjnego, który pozwala na obniżenie wymagań dla podmiotów realizujących cel wskaźnikowy pod warunkiem wykorzystywania w danym roku biokomponentów wyprodukowanych np. z krajowych surowców rolniczych.

Zgodnie z zapisami projektu, jednym ze sposobów obniżenia realizacji celu wskaźnikowego jest współczynnik redukcyjny, a drugim – opłata zastępcza – jeśli przedsiębiorca zrealizuje cel na minimalnym poziomie, wynoszącym w 2022 r. 80 proc., to za pozostałą niezrealizowaną część celu może zapłacić opłatę zastępczą. Ale w uzasadnieniu zastrzeżono, że planuje się sukcesywne odchodzenie od odpłaty zastępczej aż do 2030 r.

Doprecyzowanie definicji biomasy

W projekcie doprecyzowano definicję biomasy, pojawiły się też definicje biomasy rolniczej i leśnej, biokomponentów zaawansowanych, wodoru odnawialnego i biowodoru, paliw z biomasy i wiele innych. Jednocześnie wprowadzono zmiany w udziale poszczególnych składników odnawialnych w końcowym zużyciu w transporcie. I tak proponuje się wprowadzenie limitu stosowania biopaliw I generacji w rozliczeniu NCW na poziomie 6,1 proc. ich udziału w paliwach ciekłych lub biopaliwach ciekłych wprowadzonych na rynek. Z kolei minimalny udział biokomponentów zaawansowanych został ustalona na co najmniej 3,5 proc. ogólnej ilości paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych zużytych w transporcie.

Zmiany – według oceny skutków regulacji – doprowadzą do niewielkiego, bo przekraczającego nieco ponad 1 mld zł – łącznie w ciągu 10 lat od wejścia w życie – ubytku dochodów sektora finansów publicznych. Jednocześnie będą się wiązały z nakładami rzędu 11,7 mld zł do 2030 r. związanymi w dostosowaniem się przedsiębiorstw do nowych regulacji.

Projektowana ustawa ma wejść w życie od początku 2023 r.

Udostępnij ten artykuł:

Reklama

ABRYS new [webinaria od 13.06.23]_AD1a

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Energia i recykling
css.php
Copyright © 2024