Poprawki Lewicy dotyczą m.in. zmian w definicjach spółdzielni energetycznej. Lewica postuluje, żeby spółdzielnie mogły powstawać w gminach bez względu na ich charakter. W innej poprawce proponuje się, aby obniżyć z 70 proc. do 50 proc. cześć produkowanej przez spółdzielnię energii, którą musi zużywać na własne potrzeby.
PSL zgłosił z kolei poprawki zakładające zwiększenie z 50 kW do 150 kW górnego limitu mocy instalacji prosumenckiej oraz ustalenie tzw. opustu dla prosumentów na poziomie 0,9.
Projekt zmiany ustawy zawiera też zmiany definicji małej instalacji OZE. Zgodnie z uzasadnieniem zmiany te mają ograniczyć obowiązki koncesyjne dla przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą w zakresie małych instalacji, m.in. poprzez podniesienie progu łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej lub mocy osiągalnej cieplnej w skojarzeniu dla instalacji OZE określonej w ustawie.
W samej ustawowej definicji “małej instalacji” proponuje się zwiększenie maksymalnej mocy zainstalowanej elektrycznej z 500 kW do 1 MW, a maksymalnej mocy osiągalnej cieplnej w skojarzeniu – z 900 kW do 3 MW. W uzasadnieniu wskazuje się, że przedsiębiorcy posiadający koncesje, których instalacje spełnią nowe warunki, automatycznie zostaną przeniesieni do rejestru wytwórców energii w małej instalacji.
W projekcie przewiduje się, że KOWR będzie mógł w trybie bezprzetargowym przekazywać w dzierżawę spółkom Skarbu Państwa pod budowę OZE grunty rolne z Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa.
Projekt zakłada też przedłużenie do 30 czerwca 2045 r. szeregu mechanizmów. Chodzi o: okres obowiązywania mechanizmu rozliczeń “opustu” w ramach systemu prosumenckiego; obowiązek zakupu niewykorzystanej energii elektrycznej przez mikroinstalacje OZE działające poza systemem prosumenckim; obowiązek zakupu niewykorzystanej energii elektrycznej po stałej cenie albo prawa do dopłaty do ceny rynkowej energii elektrycznej w ramach systemów FIT oraz FIP; obowiązek zakupu energii elektrycznej po stałej cenie albo prawa do dopłaty do ceny rynkowej energii elektrycznej w ramach systemu aukcyjnego.
Zgodnie z projektem minister właściwy ds. klimatu zyskuje delegację ustawową do wydania rozporządzenia określającego ilości i wartości energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii, które mogą zostać sprzedane w drodze aukcji w latach kalendarzowych 2022–2026.
W pierwszym czytaniu zmieniono definicję instalacji hybrydowej OZE, wprowadzając wymaganie, by co najmniej 5 proc. energii elektrycznej wprowadzanej w okresie roku do sieci przez źródło hybrydowe musiało pochodzić z magazynu energii. Niespełnienie tego wymogu przez źródło, które wygrało aukcję, będzie skutkowało koniecznością zwrotu pomocy publicznej udzielonej w danym roku.
Projekt przewiduje też zmiany w obszarze planowania przestrzennego. Zgodnie z obecnymi regulacjami instalacje OZE o mocy powyżej 100 kW powinny zostać uwzględnione w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego danej gminy, i dalej w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego. Projekt zwiększa ten próg do 500 kW z dwoma wyjątkami.
W studium nie będą musiały być uwzględniane “wolnostojące urządzenia fotowoltaiczne” o mocy do 1 MW ani “urządzenia fotowoltaiczne inne niż wolnostojące”, czyli np. panele dachowe oraz bardziej zaawansowane technologicznie urządzenia fotowoltaiczne zintegrowane z budynkiem.
Komentarze (0)