W dokumencie tym PTI wyraża głębokie zaniepokojenie zmianami, jakie wprowadzono w ustawie w stosunku do projektu z przedłożenia rządowego.
Przedmiotem niepokoju PTI są zmiany w artykule 37, który w nowym brzmieniu nakłada na przedsiębiorców obowiązek sfinansowania w wysokości 0,1% swoich przychodów publicznych kampanii edukacyjnych, które mają rzekomo „…uwzględniać informowanie użytkowników końcowych w szczególności o:
1) możliwym wpływie substancji stosowanych w bateriach i akumulatorach na środowisko i zdrowie ludzi;
2) zaleceniu prowadzenia selektywnego zbierania;
3) dostępnych dla nich systemach zbierania i recyklingu;
4) ich roli w przyczynianiu się do recyklingu zużytych baterii i zużytych akumulatorów;
5) znaczeniu symboli, których wzory są określone w załącznikach nr 3 i 4 do ustawy”.
PTI w swym stanowisku wysuwa szereg poważnych wątpliwości wobec tego zapisu, zwracając m.in. uwagę na praktyczną niemożliwość spełnienia jego wymagań, brak podstaw w dyrektywach europejskich oraz generalny bezsens („W praktyce trudno mówić o skuteczności takiej kampanii edukacyjnej kilku tysięcy podmiotów, które będą przeznaczały często symboliczne sumy – w wielu przypadkach nawet kilkudziesięciozłotowe”).
Pełny tekst stanowiska PTI można znaleźć tutaj.
Komentarze (0)