Recyklerzy proszą o więcej czasu na dostosowanie zakładów do wymagań

Recyklerzy proszą o więcej czasu na dostosowanie zakładów do wymagań
Dominik Szymański
06.03.2020, o godz. 9:42
czas czytania: około 2 minut
0

5 marca minął termin obowiązywania dotychczasowych pozwoleń na zbieranie i przetwarzanie odpadów. Wszystkie przedsiębiorstwa, które złożyły wnioski o aktualizację pozwolenia do tego terminu mogą prowadzić działalność do momentu uzyskania decyzji.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

W związku z niepokojącymi sygnałami płynącymi z branży, Stowarzyszenie „Polski Recykling” wystosowało pismo do Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej w sprawie uwzględnienia terminów na usunięcie uchybień wskazanych w czasie kontroli dotyczących aktualizacji pozwoleń.

Zakłady recyklingowe zobligowane są do dostosowania się do nowych przepisów wynikających z Ustawy z 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw. Zgodnie z art. 41a ustawy o odpadach, przed wydaniem zezwolenia na przetwarzanie odpadów oraz istotnej zmiany tych zezwoleń konieczne jest przeprowadzenie kontroli instalacji. Kontrolę przeprowadza komendant powiatowy (miejski) PSP w zakresie spełniania wymagań określonych w przepisach dotyczących ochrony przeciwpożarowej oraz w zakresie zgodności z warunkami ochrony przeciwpożarowej.

Po przeprowadzeniu kontroli komendant powiatowy (miejski) Państwowej Straży Pożarnej wydaje postanowienia w przedmiocie spełnienia określonych wymagań, na które nie przysługuje złożenie zażalenia. W przypadku, gdy organ przeprowadzający kontrolę wyda negatywną opinię właściwy organ odmawia wydania zezwolenia.

Pozwolenia zintegrowane. Jest czas na uzupełnienie wniosków

Przepisy te wskazują, że ustawodawca nie przewidział sytuacji, w której organ ma możliwość wezwania wnioskodawcy do usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych w trakcie kontroli, określając ich zakres i termin wykonania. Wnioskodawca nie ma też możliwości wniesienia zażalenia na postanowienie organu kontrolnego.

– Nowelizacja ustaw nałożyła na zakłady przetwarzające odpady szereg nowych obowiązków. Wypełnienie tych wymagań jest trudne dla firm, co wynika głównie z różnic w interpretacji przepisów oraz konieczności poniesienia wysokich kosztów zakupu odpowiedniego sprzętu (np. zbiorniki PPOŻ) oraz organizacji prac w zakładzie. Brak możliwości usunięcia przez przedsiębiorcę uchybień wskazanych podczas kontroli powoduje, że organ po otrzymaniu opinii negatywnej od jednego z organów kontrolnych wydaje decyzję odmowną lub cofa obowiązujące zezwolenie. W przypadku gdy zezwolenie staje się nieważne, firma musi zakończyć działalność związaną z przetwarzaniem i zbieraniem odpadów i rozpocząć na nowo procedurę uzyskiwania zezwolenia. Naraża to przedsiębiorstwo na straty finansowe i skutkuje koniecznością wstrzymania odbioru odpadów – mówi Szymon Dziak-Czekan, prezes Stowarzyszenia „Polski Recykling”.

I dodaje: Biorąc pod uwagę trudności, jakie mają przedsiębiorstwa z wdrożeniem nowych wymagań Stowarzyszenie postuluje o wprowadzenie wytycznych, które umożliwiłyby wnioskodawcom usunięcie uchybień stwierdzonych podczas kontroli w celu dostosowania zakładów do obowiązującego prawa.

Gospodarka odpadami: problemy prywatnych przedsiębiorców

Udostępnij ten artykuł:

Reklama

ABRYS new [webinaria od 13.06.23]_AD1a

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Energia i recykling
css.php
Copyright © 2024