Reklama

ad1a STIHL [09.10-22.10.26]

Rejestracja w EMAS zwalnia z akcyzy na wyroby węglowe

Rejestracja w EMAS zwalnia z akcyzy na wyroby węglowe
28.11.2012, o godz. 17:05
czas czytania: około 3 minut
0

Podmioty zarejestrowane w systemie ekozarządzania i audytu EMAS mogą korzystać ze zwolnienia z akcyzy na wyroby węglowe. Zgodnie z interpretacją Ministerstwa Finansów oraz organów podatkowych, tylko niektóre systemy zarządzania środowiskowego uprawniają do tej ulgi podatkowej.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD1B ECOMONDO [17.09-17.10.26]

Na mocy nowelizacji przepisów o podatku akcyzowym od 1 stycznia 2012 r. opodatkowaniu podlega zużycie wyrobów węglowych na cele opałowe. Ustawodawca przewidział jednak pewne zwolnienia z nowego podatku. Zgodnie z art. 31a ust. 2. pkt 9 znowelizowanej ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. 2011 nr 108 poz. 626 t.j.), podmioty gospodarcze, które wprowadziły systemy prowadzące do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej, mogą korzystać ze zwolnienia z akcyzy na wyroby węglowe.

Organy podatkowe, jako systemy, o których mowa powyżej, wskazują Europejski System Handlu Emisjami (ETS EU) oraz Wspólnotowy Systemem Ekozarządzania i Audytu (EMAS). Stanowisko to, na przestrzeni ostatnich kilku miesięcy było wielokrotnie podtrzymywane, w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez Izby Skarbowe [m.in. interpretacja z dnia 24 maja 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach (IBPP4/443-91/12/LG), interpretacja z dnia 12 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi (IPTPP3/443A-61/12-5/KK) czy interpretacja z dnia 4 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy (ITPP3/443-93/12/RS)].

Z przywołanych interpretacji wynika, że zwolnienie z podatku akcyzowego nie dotyczy podmiotów posiadających certyfikat zgodności z normą ISO 14001. Do zwolnienia uprawnia jedynie rejestracja w krajowym systemie ekozarządzania i audytu EMAS.

Potwierdzeniem słuszności stanowiska dotyczącego zwolnienia z akcyzy na wyroby węglowe dla podmiotów zarejestrowanych w systemie ekozarządzania i audytu EMAS są wyjaśnienia Ministerstwa Finansów przedstawione w odpowiedzi na zapytanie Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska.

Ministerstwo Finansów stwierdza, że za podmioty, o których mowa w art. 31a ust. 2 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym należy uznać podmioty zarejestrowane w krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS), o którym mowa w ustawie z dnia 15 lipca 2011 r. o krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS) (Dz. U. Nr 178, poz. 1060).

Zwolnienie z podatku akcyzowego z tytułu zużycia przez ww. podmioty wyrobów węglowych znajduje zastosowanie tylko przy zachowaniu następujących warunków:
– prowadzenie ewidencji wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych (art. 31a ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym);
– przechowywanie ww. ewidencji wraz z dokumentami dostawy do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym ewidencja została sporządzona, a dokument dostawy potwierdzonych przez odbiorcę (art. 31a ust. 7 ustawy o podatku akcyzowym).

Opisane zwolnienie z akcyzy na wyroby węglowe świadczy o rosnącej atrakcyjności EMAS jako narzędzia ułatwiającego zarządzanie przedsiębiorstwem. Coraz więcej podmiotów wybiera EMAS, ponieważ jest on doskonałym sposobem na uporządkowanie obowiązków w obszarze ochrony środowiska, zapewnienie zgodności z prawem, optymalizację kosztów oraz budowanie wiarygodnego wizerunku. Dotychczas w 2012 r. na rejestrację w EMAS zdecydowało się 10 nowych organizacji. Dzięki temu mogę one korzystać z opisanego zwolnienia z akcyzy oraz pewnych udogodnień związanych z realizacją obowiązków w zakresie ochrony środowiska.

źródło: GDOŚ

Tagi:

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Reklama

Odpady (AD3b) KONTROLE [28.09-19.10.2026]

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

AD1d KONTROLE 10.10-19.10.2026

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do
css.php
Copyright © 2026