Rewolucja w taryfach wod-kan. Znamy projekt ustawy

Rewolucja w taryfach wod-kan. Znamy projekt ustawy
Kalina Olejniczak
25.09.2017, o godz. 13:41
czas czytania: około 3 minut
0

Rządowe Centrum Legislacyjne opublikowało projekt ustawy zmieniającej ustawę o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków oraz niektórych innych ustaw, w tym Prawa wodnego.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Najważniejsze zmiany wprowadzane w projekcie to obowiązek przygotowania nowych regulaminów dostarczania wody i odprowadzania ścieków w terminie 6 miesięcy od wejścia w życie ustawy po ich pozytywnym zaopiniowaniu przez organ nadzoru.

Organem nadzoru nad działalnością wodociągowo-kanalizacyjną będzie dyrektor RZGW PG Wody Polskie. Całkowicie nowy będzie model zatwierdzania taryf – wyłączone zostaną kompetencje organów gmin. Wniosek będzie musiał być przedkładany na 120 dni przed wejściem taryf w życie.

Projekt przewiduje obowiązek określania taryf na okres 3 lat (z możliwością skrócenia czasu na wniosek) oraz odpłatność wniosku o zatwierdzenie taryf. Organem odwoławczym w  sprawach dotyczących odmowy zawarcia umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków oraz dotyczących odcięcia dostaw wody, zamknięcia przyłącza kanalizacyjnego lub odmowy przyłączenia do sieci będzie Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Założenia ustawy komentuje Mateusz Faron z Kancelarii Radców Prawnych Jerzmanowscy:

Nowelizacja istotnie modyfikuje katalog zadań i kompetencji gmin w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków. Główne jej założenie to utworzenie wodociągowo-kanalizacyjnego super organu nadzoru w postaci dyrektorów RZGW Państwowego Gospodarstwa Wodnego „Wody Polskie”. Organ ten uzyska szerokie kompetencje począwszy od opiniowania regulaminów dostarczania wody i odprowadzania ścieków, zatwierdzania taryf, aż po rozstrzyganie określonych sporów pomiędzy odbiorcami usług a przedsiębiorstwami.

Projekt ustawy zakłada całkowitą „wymianę” aktualnie obowiązujących regulaminów. W terminie 6 miesięcy od wejścia w życie ustawy, przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne będą obowiązane przedłożyć radom gmin projekty regulaminów. Organy uchwałodawcze gmin przedłożą natomiast ostateczną wersją projektu organowi nadzoru do zaopiniowania. Po uzyskaniu pozytywnej opinii – rady gmin uchwalą regulamin. Dotychczasowe regulaminy obowiązywać będą do dnia uchwalenia nowych.

Obszar taryfowy to w naszej ocenie prawdziwa rewolucja w branży wodociągowo-kanalizacyjnej. Pełnię kompetencji do zatwierdzania taryf przejmie od gmin zgodnie z projektem organ nadzoru – dyrektor RZGW Wód Polskich. Taryfy obowiązywać będą przez okres 3 lat, a ich ewentualna zmiana w tym czasie będzie mogła nastąpić na wniosek, aczkolwiek jedynie w „uzasadnionych przypadkach”. Wniosek o zatwierdzenie taryf będzie nadto odpłatny, a należność ta wyniesie w myśl projektu 500 zł.

Warto wspomnieć również, iż projekt zakłada instrument jednostronnego określenia taryf przez organ nadzoru w drodze decyzji, jeżeli zajdzie uzasadniona konieczność obniżenia wysokości cen i stawek opłat taryfowych. Organ będzie mógł podjąć taką decyzję tylko na podstawie rzeczywistej zmiany warunków ekonomicznych wykonywania działalności działalności gospodarczej przez przedsiębiorstwa. Co istotne, taryfy zatwierdzone przed wejściem w życie nowelizacji, zachowają swoją moc. Tym samym, przedsiębiorstwa które uzyskają zatwierdzenie taryf przed wskazanym terminem, objęte zostaną nową procedurą taryfową dopiero w przypadku kolejnej taryfy.

Organ nadzoru otrzyma również kompetencje w zakresie rozstrzygania sporów pomiędzy odbiorcami usług a przedsiębiorstwami. Dotyczy to jednak wyłącznie trzech rodzajów sporów tj. dotyczących odmowy zawarcia umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków, odcięcia dostaw wody lub zamknięcia przyłączy oraz odmowy przyłączenia nieruchomości do sieci. Wymienione spory rozstrzygane będą w drodze decyzji, od której służyć będzie stronom odwołanie do SOKiK. Co warte uwagi, organ nadzoru będzie miał w myśl projektu prawo do wydania postanowienia określającego warunki umowy lub przyłączenia do czasu zakończenia sporu. W praktyce może się zatem okazać, że indywidualne przypadki np. przyłączenia nieruchomości do sieci będzie rozstrzygał wskutek apelacji – Sąd Apelacyjny w Warszawie. Co więcej, niezależnie od wartości przedmiotu sporu – każda sprawa ma charakter kasacyjny, a zatem może być finalnie rozstrzygana przez Sąd Najwyższy.

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Woda i ścieki
css.php
Copyright © 2024